פרק ראשון: כולנו אנשי מותג כולנו יודעים את התורה...
אתחיל בזה שלפעמים אני קולטת את עצמי - חיה בעולם שרוב האנשים לא רואים.
אני כבר לא מסוגלת ללכת ברחוב בלי לנתח מותגים, זו כבר מחלה חשוכת מרפא שאפילו רופאי אליל באפריקה לא יוכלו לרפא. במקום לראות מוצר מדף, פרסומת בטלויזיה, או אתר אינטרנט, לעבור ליד ולהמשיך הלאה, אני באובססיה פתולוגית.
אשתף אתכם בסיפור קטן שמדגים את הפסיכיות שסביר להניח שכולכם חוווים:
לאחרונה רכשתי מוצר קוסמטיקה חדש שהבטיח לכסות את שערי המלבין (ברגע זה התחלתי להסגיר את הגיל...) בזמן של בין לבין הביקור אצל הספרית השכונתית.
המוצר פשוט לא עבד. רתחתי על זריקת הכסף, ובעיקר רתחתי על כך שחברה ידועה ומובילה בשוק, שמוציאה הון על פרסום מרשה לעצמה להגיע
למצב כזה?
כאן נשאלת השאלה איך מגיבים לסיטואצייה?
בן אדם נורמטיבי היה נכנס לפייסבוק מקטר, משמיץ בכעס, או מתקשר לשירות הלקוחות ויורה אש של דרקונים.
אני לעומת זאת כתבתי להם פוסט מטיף לגבי הבטחת המותג שהופרה ועל הנזק התדמיתי האדיר שמוצר כזה גורם להם. כי הרי כשפוגעים בהבטחת המותג, קשה מאוד לשקם את השרידים והעלות היא אדירה.
לצערי הדבר קורה לי הרבה גם בגלישה באינטרנט, לפעמים אני נכנסת לאתר של חברה בעלת מותג ידוע ומוביל ושואלת את עצמי WTF?
מה עולה בדעתה של חברה מצליחה להעלות אתר כזה שפשוט יורה למותג ברגל?...
בשיחה המתנהלת בעולם בתחום חווית משתמש, מדברים המון על אפליקציות, על מובייל, תוכנות, שיטות עבודה, אבל אף אחד לא מדבר על המעבר של מותג ממצב פרינט למצב און-ליין, אני חייבת להודות שזה נוסך בי עצבות.
ישנם אתרים נפלאים המתוכננים היטב מבחינת חווית המשתמש, הם מתוכנתים למשעי והקוד משמח את ליבי ואני יוצאת במחול דבקה בגבעות. יש שיחה ערה על נושא ההמרה (conversion), תפיסת העין בנקודה החמה במסך והנעה לפעולה מסוימת שהלקוח רוצה שהגולש יבצע - וזה מעולה!
אתחיל בזה שלפעמים אני קולטת את עצמי - חיה בעולם שרוב האנשים לא רואים.
אני כבר לא מסוגלת ללכת ברחוב בלי לנתח מותגים, זו כבר מחלה חשוכת מרפא שאפילו רופאי אליל באפריקה לא יוכלו לרפא. במקום לראות מוצר מדף, פרסומת בטלויזיה, או אתר אינטרנט, לעבור ליד ולהמשיך הלאה, אני באובססיה פתולוגית.
אשתף אתכם בסיפור קטן שמדגים את הפסיכיות שסביר להניח שכולכם חוווים:
לאחרונה רכשתי מוצר קוסמטיקה חדש שהבטיח לכסות את שערי המלבין (ברגע זה התחלתי להסגיר את הגיל...) בזמן של בין לבין הביקור אצל הספרית השכונתית.
המוצר פשוט לא עבד. רתחתי על זריקת הכסף, ובעיקר רתחתי על כך שחברה ידועה ומובילה בשוק, שמוציאה הון על פרסום מרשה לעצמה להגיע
למצב כזה?
כאן נשאלת השאלה איך מגיבים לסיטואצייה?
בן אדם נורמטיבי היה נכנס לפייסבוק מקטר, משמיץ בכעס, או מתקשר לשירות הלקוחות ויורה אש של דרקונים.
אני לעומת זאת כתבתי להם פוסט מטיף לגבי הבטחת המותג שהופרה ועל הנזק התדמיתי האדיר שמוצר כזה גורם להם. כי הרי כשפוגעים בהבטחת המותג, קשה מאוד לשקם את השרידים והעלות היא אדירה.
לצערי הדבר קורה לי הרבה גם בגלישה באינטרנט, לפעמים אני נכנסת לאתר של חברה בעלת מותג ידוע ומוביל ושואלת את עצמי WTF?
מה עולה בדעתה של חברה מצליחה להעלות אתר כזה שפשוט יורה למותג ברגל?...
בשיחה המתנהלת בעולם בתחום חווית משתמש, מדברים המון על אפליקציות, על מובייל, תוכנות, שיטות עבודה, אבל אף אחד לא מדבר על המעבר של מותג ממצב פרינט למצב און-ליין, אני חייבת להודות שזה נוסך בי עצבות.
ישנם אתרים נפלאים המתוכננים היטב מבחינת חווית המשתמש, הם מתוכנתים למשעי והקוד משמח את ליבי ואני יוצאת במחול דבקה בגבעות. יש שיחה ערה על נושא ההמרה (conversion), תפיסת העין בנקודה החמה במסך והנעה לפעולה מסוימת שהלקוח רוצה שהגולש יבצע - וזה מעולה!
אבל מה לגבי חיברות? האם ההמרה מסתיימת בכך?
אז זהו שלא!
המטרה שלנו כממתגי און-ליין היא ליצור צורך אמיתי וחיבור המוביל לחיברות, כך שגם באינטרנט הגולש ירגיש מחובר למותג ויצור מערכת יחסים שלמה שלא נגמרת בדקה של דפדוף לצורך בדיקה מהירה.
אנשי הקידום יגידו שדקה או שתיים זה נהדר, ממתגי און-ליין מחפשים ליצור משהו עמוק יותר, משהו שיורד לבטן ונתקע לגולש בקישקע, מדובר על מיתוג אמיתי.
אז זהו שלא!
המטרה שלנו כממתגי און-ליין היא ליצור צורך אמיתי וחיבור המוביל לחיברות, כך שגם באינטרנט הגולש ירגיש מחובר למותג ויצור מערכת יחסים שלמה שלא נגמרת בדקה של דפדוף לצורך בדיקה מהירה.
אנשי הקידום יגידו שדקה או שתיים זה נהדר, ממתגי און-ליין מחפשים ליצור משהו עמוק יותר, משהו שיורד לבטן ונתקע לגולש בקישקע, מדובר על מיתוג אמיתי.
ING Direct - בנק ישיר בפריסה בינלאומית, איזה מותג מושלם: האמירה, השפה, הבחירה הצבעונית, הערכים, התובנות הפשוטות - תענוג רצוף!
והאתר הוא בסדר, אבל לא יותר מזה, הוא מתוכנן היטב מבחינת שימושיות, אבל איפה החוויה? היכן החיברות? זה נראה כמו סתם עוד בנק.
המותג מבטיח לנו בנק שהוא אחר, פורץ דרך, ידידותי, חושב עלינו והאתר נותן לנו טעם של גלידה פרווה מסוג שכבר פגשנו 1000 פעם לפחות
המותג מבטיח לנו בנק שהוא אחר, פורץ דרך, ידידותי, חושב עלינו והאתר נותן לנו טעם של גלידה פרווה מסוג שכבר פגשנו 1000 פעם לפחות
רמת עיצוב האתרים בישראל היא לא רעה בכלל (זו היתה פינת הפירגון לקולגות), זהו אושר גדול שהרבה מהלקוחות הבינו שחייבים, פשוט מוכרחים מאפיין, מעצב גרפי המתמחה ב-web ואנשי פיתוח איכותיים שיכולים לקחת את שני הגורמים הראשונים ולהפיח בזה חיים.
אז איך בעצם אנחנו הופכים אתר, לאתר מותג, מסתם אתר יפה?
נו, באמת הגיע הזמן לשאול את השאלה הזו.
דבר ראשון, אתר מותג הוא לא פרש בודד, הוא חייב לבוא כחלק ממהלך שיווקי שלם וצריך להתאים אותו לצרכים של הלקוח. אנו מדברים על חווית מותג
כוללת שצריכה להכיל את המעבר בין ה-offline ל-online, זוהי יצירת העולם של המותג באינטרנט - גיבוי של המותג ”הפיזי” בעולם הוירטואלי.
השאלה הראשונה שאנחנו צריכים לשאול את עצמינו היא: באיזה סוג אתר מדובר (כדאי לעשות זאת מכיוון שאנחנו נותנים הצעת מחיר בהתאם...)
שאלת הבסיס השנייה היא, מה המטרת העל של האתר?
בקצרה - איזה אתר יצור חיבור אופטמאלי לתוכנית השיווק?
יש הרבה שיטות ומתודולוגיות וזוהי השיטה שאנו פועלים לפיה, הכתבות הבאות יסקרו את התהליכים לעומק ויתנו לכם קריאת כיוון לתפיסת העולם שלנו.
שלב א‘ מחקר שיווקי ואסטרטגי
• קבלת חומרים מקדימים כמו ספר מותג ואסטרטגיית המותג
• פגישת מחקר אצל הלקוח
• מחקר השוק ומחקר המתחרים
• הגדרת מטרות ויעדים שיווקים
• הגדרת אמצעים עיצוביים ותיכנותיים אשר יוציאו לפועל את המטרות והיעדים
• הנפקת מסמך מסכם לשלב א‘ עבור המעצב והלקוח.
שלב ב‘ איפיון שיווקי
• הגדרת קהל היעד ובניית הפרסונה הטיפוסית של הגולש
• בניית עץ האתר
• איפיון שיווקי מעמיק בשיטת wireframes (זה שלב קריטי בתהליך!)
• הגדרת אמצעי תכנות אשר יסייעו למטרה השיווקית
• בדיקות חווית משתמש (UX), האם האיפיון עומד בהם? ומתן תיקונים רלוונטים
• הצגת הפתרונות השיווקים דרך ה-wireframes
• הכנת בריף למעצב
שלב ג‘ עיצוב בפועל
השלב הזה לא יכול לכלול נקודות כלליות כי בעצם המעצב מקבל את כל המידע לידיו, הוא מקבל איפיון מעמיק, מטרות שיווקיות ואסטרטגיות, הנעות לפעולה, הגדרות חיברות, הגדרות מודולים וקומפוננטות שבהם בית התוכנה ישתמש.
הוא לוקח את כל זה ועושה בזה קסמים.
איך?
עוד נגיע לזה...
שלכם בענווה מלאה,
שירה, סטודיו בשלישת
אז איך בעצם אנחנו הופכים אתר, לאתר מותג, מסתם אתר יפה?
נו, באמת הגיע הזמן לשאול את השאלה הזו.
דבר ראשון, אתר מותג הוא לא פרש בודד, הוא חייב לבוא כחלק ממהלך שיווקי שלם וצריך להתאים אותו לצרכים של הלקוח. אנו מדברים על חווית מותג
כוללת שצריכה להכיל את המעבר בין ה-offline ל-online, זוהי יצירת העולם של המותג באינטרנט - גיבוי של המותג ”הפיזי” בעולם הוירטואלי.
השאלה הראשונה שאנחנו צריכים לשאול את עצמינו היא: באיזה סוג אתר מדובר (כדאי לעשות זאת מכיוון שאנחנו נותנים הצעת מחיר בהתאם...)
שאלת הבסיס השנייה היא, מה המטרת העל של האתר?
בקצרה - איזה אתר יצור חיבור אופטמאלי לתוכנית השיווק?
יש הרבה שיטות ומתודולוגיות וזוהי השיטה שאנו פועלים לפיה, הכתבות הבאות יסקרו את התהליכים לעומק ויתנו לכם קריאת כיוון לתפיסת העולם שלנו.
שלב א‘ מחקר שיווקי ואסטרטגי
• קבלת חומרים מקדימים כמו ספר מותג ואסטרטגיית המותג
• פגישת מחקר אצל הלקוח
• מחקר השוק ומחקר המתחרים
• הגדרת מטרות ויעדים שיווקים
• הגדרת אמצעים עיצוביים ותיכנותיים אשר יוציאו לפועל את המטרות והיעדים
• הנפקת מסמך מסכם לשלב א‘ עבור המעצב והלקוח.
שלב ב‘ איפיון שיווקי
• הגדרת קהל היעד ובניית הפרסונה הטיפוסית של הגולש
• בניית עץ האתר
• איפיון שיווקי מעמיק בשיטת wireframes (זה שלב קריטי בתהליך!)
• הגדרת אמצעי תכנות אשר יסייעו למטרה השיווקית
• בדיקות חווית משתמש (UX), האם האיפיון עומד בהם? ומתן תיקונים רלוונטים
• הצגת הפתרונות השיווקים דרך ה-wireframes
• הכנת בריף למעצב
שלב ג‘ עיצוב בפועל
השלב הזה לא יכול לכלול נקודות כלליות כי בעצם המעצב מקבל את כל המידע לידיו, הוא מקבל איפיון מעמיק, מטרות שיווקיות ואסטרטגיות, הנעות לפעולה, הגדרות חיברות, הגדרות מודולים וקומפוננטות שבהם בית התוכנה ישתמש.
הוא לוקח את כל זה ועושה בזה קסמים.
איך?
עוד נגיע לזה...
שלכם בענווה מלאה,
שירה, סטודיו בשלישת