היי דוד, ספר לנו עליך:
אני בן 30, נשוי ואב טרי לגל התינוקת. נולדתי וגדלתי בבואנוס איירס, ארגנטינה.
עליתי לארץ בגיל 16 ובגיל 18 התגייסתי לשירות צבאי של 7 שנים בחובלים. בסיומו התחלתי את לימודיי לתואר במדעי המחשב במרכז הבינתחומי הרצליה. שם, גייסתי את חברי הטוב יואב צוראל, שהיום הוא מנכ"ל FeeX, ביחד הגשנו מועמדות והתקבלנו לתכנית זל ליזמות, שם התחלנו לפתח את רעיון FeeX עם המנטור, אורי לוין, אחד מיזמי Waze, שהוא היום גם יו"ר החברה.
האתגר הגדול שלנו היה להנגיש את המידע ולפשט אותו עבור הצרכנים, להפוך נושא פיננסי שנחשב למורכב שרבים נרתעים מהעיסוק בו, לידידותי ופשוט להבנה
מהיכן צץ הרעיון להקים את FeeX?
הרעיון להקמת FeeX נובע מזיהוי שלנו של בעיה קשה ואמיתית של חוסר איזון בין הידע שנמצא אצל הלקוחות לבין הגופים הפיננסיים, בשליטה במידע, בידע אודות המוצרים ובכל הקשור לדמי הניהול.
רבים לא מודעים לכך ששליש מהחסכון שלנו לפנסיה הולך לדמי ניהול. היקף העמלות הכולל שאנו משלמים בתחום הפיננסיים בשנה בשוק הישראלי מגיעים לכ- 38 מיליארד ₪! אנחנו עומדים מול המדף בסופר ומתלבטים בין מוצרים עם הפרשים של שקלים בודדים, משווים מחירים בין חברות התקשורת, אבל דווקא את הכסף "הגדול" אנחנו מזניחים ולא בודקים.
הפערים בדמי הניהול שמשלמים לקוחות הגופים הפיננסיים יכולים להגיע לפי שלושה. על פניו, חברים שלי ואני יכולים לשלם שיעורי דמי ניהול שונים לחלוטין, רק מכיוון שאחד מאיתנו התמקח ודרש דמי ניהול מופחתים והאחר לא. משמעות הדבר היא שאם אפחית את דמי הניהול שלי, אני יכול להציל מהפנסיה שלי עשרות ואפילו מאות אלפי ₪. זה לא מעט.
אדגים לך את המספרים: עובד בן 32, עם משכורת חודשית ממוצעת של 10,000 ₪ ששילם דמי ניהול מקסימליים של 0.5% ו-6% בקרן הפנסיה שלו החל מגיל 30, ייצברו לו בתום תקופת החסכון ₪1,470,033. אם יפחית את דמי הניהול שלו ל 0.25% ו-2%, הכסף שהיה נצבר לו בתום תקופת החסכון היה מגיע לסך של 1,625,719 ₪.
משמעות הדבר, שכשהוא משלם דמי הניהול מקסימליים, הוא מאבד מהחסכון שלו קרוב ל- 156,000 ₪, שיכול היה להשאיר אצלו בחסכון ואילו הקיצבה החודשית כשיגיע לגימלאות עם דמי ניהול של % 0.5 ו-6% תעמוד על 7,414 ש"ח לחודש, שמהווים 785 ₪ לחודש פחות ממה שיכול היה לקבל אם יפחית את דמי הניהול למינימום.
בעיה זו נתגלתה בפנינו די במקרה, דרך סיפור של אורי לוין, שהיה המנטור שלנו, כשחיפשנו בעיה גדולה לפתור כיזמים צעירים. הוא סיפר לנו שגילה שבאמצעות מייל לבנק הוא הצליח להוריד את דמי הניהול על שמירת נירות ערך בבנק ביותר מ50%, וגילה שצריך רק לבקש ובכך לחסוך לפעמים אפילו אלפי שקלים. מכאן הבנו שעומדת בפנינו בעיה גדולה, אמיתית וכואבת והחלטנו לטפל בה לטובת הצרכנים.
כיצד השרות עובד?
Feex מראה לצרכן מה מצבו בנוגע לעמלות שהוא משלם ביחס לאחרים בעלי מאפיינים פיננסיים דומים ומספקת מידע מעשי כיצד לשפר את מצבו.
השירות שפיתחנו הוא מאוד ידידותי לשימוש ומנגיש את עולם הפיננסים למשתמשים. הקמנו אתר אינטרנט www.feex.co.il אליו אתה יכול להעלות את הדוח השנתי או הרבעוני שלך של קרן הפנסיה, קרן ההשתלמות או קופת הגמל. אתה יכול לצלם מהסמארטפון או לסרוק ולשלוח לנו במייל לאתר, ובתוך זמן קצר תקבל את התשובה היכן אתה נמצא על "מד הפראייר" - כלומר, האם אתה משלם יותר מדי דמי ניהול. אנחנו משווים אותך למשתמשים אחרים שהם בעלי מאפיינים פיננסיים דומים באותה קרן ממש, כך שההשוואה היא ריאלית.
לא סתם אנחנו מכנים עצמנו "רובין הוד של העמלות". השירות הוא חינמי למשתמשים פרטיים, אובייקטיבי-אנחנו לא קשורים לשום גוף פיננסי בקשרים עסקיים, ואנונימי – אנחנו לא מעבירים את הפרטים שלך הלאה.
המידע שתקבל מאיתנו כולל את גובה דמי הניהול שאתה צריך לדרוש מהגוף הפיננסי אצלו נמצאים הכספים שלך, והסברים על החסכון שלך - כמה כסף או קיצבה חודשית יהיו לך בעת הפרישה, הסברים על מרכיבי החסכון שלך, והתראות אם זיהינו שלא הופרש כסף לחסכון באופן סדיר, או אם זיהינו טעות אחרת בחסכון. בקיצור, אנחנו מנגישים את המידע לצרכנים.
Feex נותנת כח לצרכנים מול הגופים הפיננסיים. באמצעות האתר תוכל מיידית בלחיצת כפתור לשלוח מייל לקרן הפנסיה עם בקשה להוריד את דמי הניהול. לעתים מייל מספיק, לעתים צריך להרים טלפון. במקרה זה, אנחנו מציידים את המשתמשים במידע מה להגיד וכיצד להתמודד מול הסוכן או הגוף הפיננסי הרלבנטי.
נכון להיום יש לנו כ- 75,000 משתמשים, וזיהינו מעל 300 מיליון ₪ של חסכון פוטנציאלי מצטבר עבורם.
אורי לוין, אחד ממייסדי Waze, היה המנטור שלך במסגרת תכנית יזמות של הבינתחומי, ספר לנו על החוויה ועל העבודה איתו:
אורי הוא מנטור מעולה. הוא יודע לתמרץ ולהעצים, יש לו ידע עצום וניסיון רב שהוא מאוד רלבנטי לסטארטאפ מתחיל. אורי כיום הוא יו"ר FeeX , יש לו משרד והוא עובד בחברה והתרומה שיש לו בהנעתה קדימה היא כמובן משמעותית. ברור שלעבוד עם מישהו שמאחוריו רקורד כמו הקמה של Waze ואחד האקזיטים הגדולים בהייטק הישראלי זו חווייה ייחודית ואני שמח שנפלה בחלקינו.
ספר על הכניסה של Feex לשוק האמריקאי, במה שונה הצרכן הישראלי מהצרכן האמריקאי?
במהלך השנה האחרונה השקנו את השירות שלנו בארה"ב וכיום אנחנו מציעים את השירות של FeeX על כל המכשירים הפנסיוניים הקיימים בשוק האמריקאי. מתברר שבארה"ב הבעיה אף קשה מאשר בישראל, מדובר בסך כולל של 600 מיליארד דולר שהולך לתשלום עמלות פיננסיות בשנה.
מרבית החוסכים אינם מודעים לכך שהם משלמים דמי ניהול. אחד האתגרים של FeeX בשוק האמריקאי הינו חשיפה של ריבוי העמלות הנגבות מהחוסכים, שרבות מהן נסתרות אי שם בדוחות הגופים הפיננסיים. FeeX מזהה מהיום 8 עמלות, בהן: עמלות של קרנות הנאמנות ותעודות הסל, עמלות ליועצים פיננסיים, עמלות שמירת ני"ע, עמלות מבוססות נכסים, עמלות העברה ועוד.
מימין: דוד וייס, יואב צוראל, אייל הלחמי ואורי לוין
כיצד קריאטיביות באה לידי ביטוי בעבודה שלך?
בתור סמנכ״ל המוצר של החברה, אני אחראי על הפיכת חזון החברה למציאות. בכל יום מחדש, זה דורש לחשוב מחוץ לקופסה על הדרכים המתאימות לקחת את הרעיונות שנשמעים לפעמים מטורפים וליישם אותם בצורה הטובה ביותר.
האתגר הגדול שלנו היה להנגיש את המידע ולפשט אותו עבור הצרכנים, להפוך נושא פיננסי שנחשב למורכב שרבים נרתעים מהעיסוק בו, לידידותי ופשוט להבנה. רצינו שגם מי שאינו מומחה לנושא יבין את הדוח שהוא מקבל מקרן הפנסיה שלו, שיהיה לו כח מול קרן הפנסיה, שידע מה להגיד, ובקיצור שיהיו לו את כל הכלים להפחית את דמי הניהול.
לשם כך עברנו כמה ורסיות של פלט המסביר את הדוח שאנו מקבלים. יצרנו מעין מפה אינטראקטיבית בה אתה עובר על הדוח ומקבל הסבר על כל מונח ומספר, התראות אם זיהינו בעיה או נושא שכדאי לצרכן לבדוק וכיוב'. בדרך שינינו כמה פעמים את הדרך בה אנחנו מציגים את הדברים, בין היתר, כשאנו ניזונים ממשובי המשתמשים ומתגובות קהילת "הפיקסרים", לקוחות FeeX שמקיימים איתנו קשר שוטף ואיתם אנחנו מתייעצים על מוצרים חדשים וכיוב'.
דוגמא נוספת היא מכתב הבקשה להפחתת דמי הניהול. בנינו תהליך מאוד פשוט עבור הצרכן, שמייצר עבורו בלחיצת כפתור מכתב שהוא יכול לשלוח לקרן הפנסיה. וזה עובד.
התמודדות נוספת היא יצירת התראות ותזכורות לצרכנים, למשל מישהו שנרשם בבוקר לאתר ולא היה ברשותו הדוח, עלול לשכוח להעלותו בהמשך. המערכת יצרה התראה שמזכירה לו בערב להעלות את הדוח.
המערכת ממשיכה לשמור על הצרכן אל מול הגופים הפיננסים, וגם אחרי שנה היא יכולה לשלוח לו עדכון שהוא יכול לשפר את דמי הניהול שהוא משלם.
מהו המודל העסקי מאחורי החברה?
FeeX קמה למען הצרכנים, במטרה לפתור את בעיית הא-סימטריה של המידע בין הגופים הפיננסיים לצרכנים. נכון להיום היא זוכה למימון קרנות הון סיכון – קרן בלאמברג קפיטל וקרן הורייזן, השקיעו בנו 9.5 מיליון דולר עד כה ואנו משתמשים בסכומים אלה לפיתוח השירותים ולהעמקת החדירה שלנו בארץ ובעולם. המודל העסקי נמצא בפיתוח, וככל הנראה יתבסס על שירותי פרימיום, אולם עדיין מוקדם לדבר על הנושא.
5 טיפים בהקמת סטארט-אפ:
1. התמקד בבעיה גדולה ומצא את פתרונה, סביר להניח שהפיתרון או הרעיון ממנו התחלת ישתנה לאורך הדרך.
2. בהקמת סטארט אפ, כמו בכל עסק חדש, יש עליות ומורדות, היה מוכן שלא תמיד הכל ילך כפי שציפית, ודאג לרשת חברתית או מנטור עסקי שאתה סומך עליו, שיוכלו לתמוך בך במשברים ולתת עצה טובה.
3. חפש לך שותף. הרבה יותר קל שאתה לא לבד.
4. אל תתפשר בגיוס עובדים, בסופו של יום, האנשים הם הגורם המכריע להצלחה של החברה.
5. אל תפחד לספר לאחרים על הרעיון שלך.
מה שיקבע את ההצלחה זה הביצוע ולכן גם אם מישהו מעתיק אותך ועושה את זה יותר טוב ממך, אז כנראה שלא היה לך הרבה סיכוי להצליח גם ככה.