היי שחר, ספר לנו עליך:
בן 31 מתל אביב, מייסד ומנכ״ל בחברת ״שרוטונים״ יצרנית תוכן ויראלי שעובדת עם ענף התוכן והפרסום בזירה הדיגיטלית בכלל וביוטיוב בפרט. בנוסף בעברי הייתי אחד משלושת המייסדים של אתר "מקושרים" הרשת החברתית הראשונה שהיתה כאן ובכללי אני יזם והרפתקן מטבעי. מתכנן להתפתח בתחום היזמות ובעיקר לייצר תוכן שונה בארץ ובעיקר לחו"ל.
קשה להגדיר יצירתיות בצורה לא יצירתית, אז מבחינתי זה הרגע הראשון שבו נולד רעיון שגורם לחיוך קטן, הרגע שבו בסרטים המצוירים תמיד רואים ״נורה״ מעל הראש
לאחרונה פורסם על סגירת האתר ״מקושרים״, במבט לאחור, מהן 3 נקודות עיקריות שסייעו ל״מקושרים״ להצליח בעת הקמתה לפני כעשור?
אכן היה זה יום עצוב שמהול בשמחה ביום שסגרו את מקושרים אחרי יותר מעשור של פעילות ברשת הישראלית. מבחינתי 3 נקודות הציון הן:
1. לאחר הקמת האתר התלבטנו איך לשווק אותו וכסף לא היה לנו מאחר ולא גייסנו ב 3 השנים הראשונות.
קיבלנו החלטה שאנחנו יוצאים מהרשת ויורדים לעשות שיווק בשטח, חלוקת כרטיסי ביקור באירועים והפקת אירועים יעודים לחברי מקושרים יצרו הרבה מאוד באזז וגרמו לאנשים להתחבר בעולם האמיתי ולא רק באון ליין. מהלך שלימים נתן הרבה כוח ומנוע צמיחה משמעותי לאתר.
2. שהקמנו את מקושרים זה היה באמצעות מתכנת חיצוני שבנה לנו את האתר בקוד PHP, אחרי הרבה מאוד ויכוחים ואי הסכמות על בעלות הקוד לא היתה לנו ברירה אלה לבנות את האתר מחדש, רק שהפעם לקחנו מתכנת שיהיה חלק מהמיזם ברמת השותפות ואחרי העברת הדטה בייס מאתר לאתר שמבחינתי היה סוג של משימה של ג'יימס בונד ולימים המאורע הזה היה אבן דרך ודבר שלדעתי הציל את האתר ונתן לו להמשיך להתקיים ולהתקדם.
3. ההשקעה הראשונה- החלטה שיש לנו משהו חזק ביד ועכשיו אנחנו צריכים לעלות הילוך מבחינת הפיתוח שלו וזה עזר לנו מאוד לגייס כוח אדם, לעבור למשרדים נורמליים ושיתחילו להתייחס אלינו לא כ שלושה חבר'ה עם אתר נחמד שפועל מהגארז'!
האם לדעתך מקושרים הקדימה את זמנה, או שפייסבוק טרפה את הקלפים?
אני לא חושב, אני בטוח... . מקושרים הקדימה את זמנה והיתה מהאתרים הראשונים בעולם בתחום הרשתות החברתיות, פייבסוק קמה כמה חודשים אחרי מקושרים וכך גם מיי ספייס.
אנו חינכנו את הגולשים בישראל להשתמש בדבר הזה שנקרא "רשת חברתית", אנשים בהתחלה לא הבינו מה אני רוצה מהם. כמובן שברגע שפייסבוק התחילה להתפשט בעולם ובסוף גם הגיעה לישראל היא טרפה את כל הקלפים. אומנם בשנה הראשונה זה היה גם לטובתנו כי המודעות על התחום עלתה מה שהעלה את הטראפיק שלנו ולימים גם הוביל לאקזיט מול וואלה.
כיצד השפיעה הרכישה ב 2008 על האתר ומשתמשיו?
האמת שהרכישה בהתחלה לא השפיעה בצורה מידית, כמובן שלנו המייסדים זה היה שינוי משמעותי מזה שהתמזגנו עם גוף האינטרנט הגדול בישראל על כל המשתמע בכך... הגולשים עם הזמן נהנו מפיתוחים וקידומים בעיקר מאתר וואלה שנתן במה לחלק מהתכנים שהגולשים היו כותבים. אני חושב שלנו כחברה שהיתה מאוד משפחתית זה פגם בקסם שהיה לנו אחרי ההתמזגות והמכירה לוואלה.
האם הניסיון הרב שצברת בתקופת ״מקושרים״ סייע להצלחת החברה הנוכחית שלך, שרוטונים ?
ללא ספק, הרבה מאוד נקודות דומות בהתפתחות של שרוטונים מזכירים לי את מקושרים. ממיקום המשרדים, עד קשיים ומשברים שבדרך וכמובן גם הצלחות וידיעה שהמוצר שלך נהפך להיות ויראלי ומאוד, מוכר ברחבי הרשת ובכלל. האמת שגם השמות מאוד דומים עם אותו צליל אבל זה כבר סיפור אחר.
נעבור לפרויקט הנוכחי שלך, באילו תחומים יצירת ה״שרוטונים״ היא היצירתית ביותר בעינך?
כל העשייה של שרוטונים מלווה בהמון יצירתיות ומחשבה איך לגרום לתוכן להיות כמה שיותר ויראלי ונצפה. לא בכדי הגענו למצב שאנחנו אחד הערוצים הפופולאריים בישראל ביוטיוב עם למעלה מ196 אלף עוקבים ויותר מ100 מיליון צפיות לסרטונים שלנו!
סרטון האהוב עליך ביותר?
האמת שזה דיי מצחיק אבל מדובר בסרטון שעלה לפני יומיים, בשם "חתונאחס" סרטון שכבר היה מוכן לפני מספר חודשים ועלה רק עכשיו. אני כבר כמה שבועות לא מפסיק לזמזם אותו בכל מקום והאמת שזה סרטון שאני ועוד רבים וטובים מזדהים איתו במיוחד שעונת החתונות בפתח. סרטון שלדעתי הוא סופר ויראלי וכבר ביומיים הראשונים שלו יצר יותר מ20 אלף צפיות!
הסרטון המצליח ביותר?
ללא ספק "הגמבה סטייל" עם יותר מ34 מיליון צפיות וכיום הקליפ הכי נצפה שנוצר אי פעם בישראל.
איפה שרוטונים בעוד 3 שנים?
השאיפה להיות עם הפנים אל מעבר לים עם הפקות תוכן לחו"ל.
בגזרה המקומית המטרה לשלב כמה שיותר חזק את עולם הסדרות רשת. אין סיבה שיש סדרות בטלוויזיה ושזה לא יגיע לאינטרנט.
לראייה הסדרה שהפקנו "הישרטות" שהיתה עם 10 פרקים והיתה טייק אוף על העונה של הישרדות VIP ויצרה למעלה מ3 מיליון צפיות שזו הצלחה מאוד גדולה בעיני וכמובן שאחת השאיפות הגדולות שלנו זה להרים את סדרת האנימציה שתהיה המוצלחת שהיתה בישראל מאז ימי "מ.ק 22" ו"סלבס" ללא ספק חסר לנו את הסאווטפארק הישראלי...
עשה ואל תעשה ביצירת סרטון ויראלי:
עשה:
1. עשה מה שמצחיק אותך, תגרום ללקוח להאמין שזה יעבוד.
2. שמור על קצב. לא רק מוזיקלי. קטעים עם דיאלוגים ארוכים מעייפים את הצופים במדינות החדשות.
3. תפתיע! אף פעם אי אפשר לדעת מה תהיה היציאה הבאה, זה יכול להיות תינוק צוחק, קוריאני מרקד או מבט של אוגר, אין חוקיות.
4. לך על הקצה! פוליטיקלי קורקט זה *לא* ויראלי
5. תטעה! תקשיב לתגובות מהגולשים, הקהל מצביע בלייקים, תלמד מהטעויות שעשית וחזור לסעיף 1
אל תעשה:
1. אל תפר זכויות יוצרים - לא רק בגלל שזה לא מנומס אלא גם חבל מאד על התביעה שתקבל.
2. אל תפחד להכניס מעט קיצוניות! בשביל זה הקטע עולה ליוטיוב ולא לפרסומת בערוץ 2!
3. אל תייצר תכנים ארוכים! זה משעמם
4. אל תפתח ציפיות. לא כל קטע שיעלה יהיה הגנגם סטייל הבא.
5. אל תקשיב לאף אחד שאומר לך ״אל תעשה״!
(הטיפים בהשראת שותפי היקר, ניב פועל)