היי טל, ספר לנו קצת על עצמך:
אהלן.
קוראים לי טל. אני בן 35, נשוי לשירי ואבא לאריאל יונתן, הרכש החדש.
אני עוסק במערכות מידע, אינטרנט ואפליקציות כמעט 16 שנה. מגיע מרקע של מערכות מידע כבוגר ממר"ם ומרקע של עיצוב כיושב ראש ועדת קישוט של א'1.
בשנים האחרונות אני עוסק באופן ממוקד בתחום חוויית המשתמש.
אני בעליה של חברת UXVision העוסקת ביעוץ בתחום, כתבתי את הספר "חוויית המשתמש – כשמשתמשים פוגשים מוצרים", ספר חוויית המשתמש היחיד שנכתב בעברית וגם ספר מצוין, אם שואלים את ההורים שלי.
אני מרצה בתחום כבר כמה שנים טובות ובשנתיים האחרונות הקמתי ומוביל את מסלול ההסמכה הישראלי למאפייני חוויית משתמש (UXV).
אני מסתובב עם עפרון ויוצר מאז שאני זוכר את עצמי, ובשנים מאוחרות יותר התחברו לעולם שלי יסודות הנדסת התוכנה, שעיצבו את החשיבה הלוגית.
כיצד קריאטביות באה לידי ביטוי בעבודה שלך?
ההתנהלות שלי תמיד מורכבת משני יסודות מנחים – חשיבה הנדסית ומתודית מצד אחד וחשיבה וויזואלית מצד שני.
אני מסתובב עם עפרון ויוצר מאז שאני זוכר את עצמי, ובשנים מאוחרות יותר התחברו לעולם שלי יסודות הנדסת התוכנה, שעיצבו את החשיבה הלוגית.
מאז, שניהם קיימים זה לצד זה ומכתיבים את הצורה שבה אני מתייחס לעולם.
בכל העיסוקים המקצועיים שלי יש הרבה עבודת יצירה ופיצוח. המוח שלי מתחיל לעבוד רק כשיד ימין מקשקשת, כך שכבר משלבים מוקדמים אני מנסה להבין את הבעיה באמצעות תרשימים ובשלבים הבאים מנסה לגבש פתרון באמצעות סקצ'ינג.
אני מאד מאמין ביכולת שלנו לעצב את העולם שלנו. זה אולי נשמע דרמטי, אבל זה יכול לבוא לידי ביטוי בדברים הכי קטנים.
בדרך שבה אנחנו "מעצבים" את הודעת המייל שאנחנו שולחים או בדרך שבה מסדרים את הצ'יפס והקטשופ בצלחת של הילדים.
דרכים קטנות לעשות את העולם שלנו יפה יותר.
מהו תחום עיסוקך העיקרי בימים אלו?
בשנים האחרונות העיסוק שלי סובב סביב עולם חוויית המשתמש ואני פועל תמיד בשלושה מישורים.
במישור אחד, אני מייעץ ומאפיין חוויות משתמש מוצלחות ללקוחות מוצלחים.
במישור השני, אני מרצה ומלמד חוויית משתמש במספר פורמטים, ובראשם מוביל את מסלול ההסמכה הישראלי למאפייני חוויית משתמש - תוכנית הלימודים המקיפה בישראל שמייצרת את הדור הבא של אנשי ה-UX בארץ.
במישור השלישי אני תמיד משאיר אחוז משרה מסוים ליזמות. כל פעם נכנסת לשם פעילות אחרת, אבל תמיד בתחום חוויית המשתמש.
בחודשים האחרונים היתה במרכז הפעילות הזו ההקמה של מגזין התוכן UXVToday של בוגרי המסלול.
תמיד במקביל לדבר הנוכחי אני דואר להתחיל לבשל את הדבר הבא. סוג של הפרעת קשב, כדי שאף פעם לא ישעמם.
מיהו קהל היעד של לימודי אפיון חווית משתמש?
יש שני סוגי לימודים של אפיון חוויית משתמש. מאחר ותחום חוויית המשתמש משיק בצורה כזו או אחרת כמעט לכל בעלי התפקידים בעולם הדיגיטלי, יש ערך מוסף ללמוד את יסודות התחום לכל מי שבא במגע עם טכנולוגיה, משתמשים או עיצוב ולשם כך קיימים קורסי היסוד השונים. הסוג השני של לימודים מיועד לאלה שמעוניינים להפוך את תחום חוויית המשתמש למקצוע.
לתפיסתי, תחום חוויית המשתמש אינו יכול להיות המקצוע הראשון בעולם הדיגיטלי. קצת כמו מנהל מוצר.
בשני המקרים צריך לעבור איזשהו פז"ם מקצועי בדרך, כדי להכנס לנעליים הגדולות האלה. לכן – לימודים מעמיקים של אפיון חוויית משתמש צריכים להתבסס על אנשי מקצוע עם רקע משמעותי בעולם הדיגיטלי, שבשלים לעשות את הצעד הבא.
הרקע בעולם הדיגיטלי יכול להיות מגוון – טכנולוגיה, ניהול מוצר, עיצוב גרפי, שיווק, תוכן, מדיה, אבל את התשתית של חוויית משתמש צריך לבנות על בסיס של ניסיון והיכרות אמיתית עם העולם הדיגיטלי.
מהיכן מגיע הצורך של הסטודנטים ללמוד את התחום?
העולם שלנו משתנה למולנו. בשנות השישים, כשנולדה הנדסת התוכנה, היו המוצרים הדיגיטליים מיועדים לארגונים.
עד לשנות התשעים הנחת היסוד היתה שבשביל להשתמש במערכת מידע צריך קורס הכשרה.
ואז הגיע האינטרנט שהביא את העולם הדיגיטלי לכל בית בלי מדריך. שם התעורר הצורך בשמישות – יכולת להצליח להפעיל מוצרים דיגיטליים לבד. בלי הדרכה.
עם ההתקדמות וההתרחבות של עולם ה-Consumer ועולם המובייל התחלנו לקבל חוויות משתמש עד לכף היד שלנו.
כתוצאה מעשייה של כמה וכמה שחקנים בולטים בתחום בשנים האחרונות, הנושא עלה למרכז המודעות והביקוש לחוויות מצד המשתמשים ומצד הארגונים גובר.
כולם מדברים על חוויית משתמש וכולם רוצים לדעת יותר.
ותכל'ס, אין מה לעשות – כשמדברים במשפט אחד על המוח, על מערכת הראיה, על עיצוב ועל כסף, אין יותר מעניין מזה...
אילו כלים מעשיים מקבל הסטודנט בקורס?
בשונה מהקורסים שאני מלמד בשש השנים האחרונות שנמדדו לפי חוות הדעת בסוף יום הלימודים האחרון, מסלול ההסמכה למאפייני חוויית משתמש בנוי לפי עקרונות אחרים.
היעד היחיד שלנו הוא לייצר מאפייני חוויית משתמש מקצוענים שבשלים להתמודד באופן מעשי עם האתגרים של התחום הזה בתעשיה.
לכן, הבסיס לתכנון מסלול ההסמכה היה לימוד של הדרישות המעשיות של השוק מאיש מקצוע כזה.
תוכנית הלימודים נבנתה באופן שמצמצם למינימום את ההתעסקות בתיאוריה ואת ההרצאות הפרונטאליות ומספק כמה שיותר הזדמנויות לעשות, להתמודד עם האתגרים השונים,
לצבור ניסיון ולהפיק תוצרים שישמשו כחומר גלם לתיק עבודות ולהמשך העבודה בתחום.
לאורך המסלול נדרשים המשתתפים להתמודד עם מגוון רחב של אתגרי אפיון חוויית משתמש מסוגים שונים. החל מ-UI בסיסי של טפסים, דרך דפי נחיתה שיווקיים והנעה לפעולה,
אפיון של תהליכים מורכבים יותר באפליקציות ווב, אפיון אפליקציות מובייל מותאמות ממשקי מגע, התעסקות מעשית באפיון רספונסיבי וכן פרויקט סיכום מעמיק הכולל התמודדות עם מצגת פרונטאלית.
מעבר להיקף הלימודים הרחב של 128 שעות לימוד בתוך המסלול, משקיעים המשתתפים לפחות 120 שעות נוםפות בתרגול והתנסות מעשית.
אנחנו מקפידים על עקרון אחד מאד חשוב – פידבק לפרטי פרטים באופן אישי לכל תוצר של כל משתתף בקורס.
היה הרבה יותר קל לוותר על זה ולעשות לנו את החיים קלים, אבל אנחנו מבינים את הקשר הישיר בין הפידבקים האלה לבין ההתקדמות המקצועית של המשתתפים ולא מוותר עליו.
אני לא מוותר ולא מעביר את האחריות הזו ל"מתרגל", כדי לתת ערך מוסף מקסימאלי למשתתפים.
בפועל, אני יושב באופן אישי שעות ארוכות ונותן פידבק לכל תוצר ותוצר. והערך המוסף של זה ברור. רואים את קפיצת המדרגה של המשתתפים בין הגשה להגשה.
לאחר ההתמודדות עם כל האתגרים, הגשת כל המטלות וקבלת הפידבקים, אני מוכן לחתום באופן אישי על כל אחד ואחד מהבוגרים שהוא מוכן באמת לעסוק בתחום.
זו גם הסיבה שהבוגרים שלנו משחקים אותה בתעשיה ומשתלבים בתפקידים הכי טובים שאפשר ובחברות הכי משמעותיות.
לאחרונה הושק הבלוג החדש שלך uxvtoday.co.il, ספר לנו על המהלך:
אחרי שהסתיימו 4 מחזורים של מסלול ההסמכה ראינו שנוצרה קהילה של בוגרים וחשבנו איזה ערך מוסף נוכל לתת להם, מתוך הנחת היסוד שהאחריות שלנו כלפיהם לא מסתיימת ביום שבו נגמר המחזור שלהם.
בפועל, UXVToday הוא הפנטזיה שלי לאתר שהייתי רוצה להרים לעצמי, אבל אף פעם לא עשיתי את זה.
במשך שנים, למרות הרבה רצון, לא כתבתי ולא הרמתי לעצמי בלוג. אבל פתאום, כשיש על הפרק מעל 100 אנשים זה היה דרייב מצוין להעניק להם פלטפורמה שתשרת אותם,
ושסיכוי סביר שלא יצליחו להרים לעצמם.
UXVToday הוא אתר התוכן הדינאמי והעדכני ביותר ברשת בתחום חוויית המשתמש ורק בוגרי מסלול ההסמכה למאפייני חוויית משתמש והמרצים במסלול יכולים ליצור בו תוכן.
השקענו מאמצים עצומים בחוויית משתמש ראויה, בעיצוב נוח, נעים וחדשני, באתר רספונסיבי ובבמה שתעזור לבוגרי המסלול למצב את עצמם כמובילי דעה בתעשיה.
אנחנו עדין בתחילת הדרך ויש עוד הרבה הפתעות שצפויות באתר, אבל כבר עכשיו הפידבקים אדירים.
אם לא היית מאפייין חווית משתמש כנראה שהיית:
כשהייתי קטן פינטזתי על להיות מאייר בדיסני. אני חושב שהיום יש המון מכנה משותף בין העולמות האלה.
סטוריבורד, סקצ'ינג, Wireframes... בתכל'ס – השולחן שלהם ושלי נראה כמעט אותו דבר.
5 טיפים לסטודנטים לאפיון חווית משתמש:
- תעשו - הדרך היחידה להתקדם בחוויית המשתמש היא דרך עשיה. במקום לדבר על חוויית משתמש, קחו דף ותתכננו שיפורים למוצרים ואתרים שסביבנו. גם אם לא ביקשו מכם, תעשו. תכננו ממשקים, תעצבו רעיונות ותכניסו את עצמכם למציאות של מאפייני חוויית משתמש, גם אם אין בצד השני בוס או לקוח.
- תעזבו לעזאזל את המחשב - המקום שבו ממציאים רעיונות, מפצחים חווייות ויוצרים מוצרים מנצחים הוא דף ועט. או יותר טוב – דף ועפרון.
- תפקחו את העיניים ותסתכלו - אחת התכונות החשובות ביותר למאפיין חוויית משתמש הוא להבחין. תסתכלו איך אמא משתמשת בסמארטפון, תסתכלו על האיש לפניכם בכספומט (בלי להציץ על הקוד), תסתכלו מסביב מה אנשים עושים עם הסמארטפון שלהם, תסתכלו איך אנשים גולשים באינטרנט
- תקראו - כשאני התחלתי לעסוק בתחום ניסיתי לדלות כל פיסת מידע ברשת וכמעט שלא היה מאיפה ללמוד, מלבד הבלוג של ג'ייקוב נילסן. היום יש המון מידע ברשת. תקראו, תשמעו הרצאות, תתעניינו. אתם מוזמנים להתחיל ב-UXVToday
- תלמדו - מכל מי שיש לו ניסיון מעשי בתחום. נסו לשאוב ידע וניסיון ולבלות כמה שיותר זמן עם כאלה שכבר עושים חוויית משתמש. זה יקצר לכם את הדרך.
או משתמשים במערכות מידע. זה בית הספר הכי טוב שיש. הרבה יותר מכל תיאוריה.