בעולם שבו יש יותר מ-300 מיליון אתרי אינטרנט ברשת וכמה מליונים טובים של אפליקציות מובייל, קיימת תחרות מטורפת על כל לקוח, על כל דקה, על כל מבט.
הקהל הרחב פוגש אותנו בפלטפורמות השונות – בווב, במובייל ובטאלבט. בעבר, קראנו לקהל הזה "המשתמשים", אבל היום אנחנו יודעים שכל מפגש כזה הוא הזדמנות עסקית והמשתמשים האלה הם גם הלקחות של השירותים שאנו מציעים.
בשנת 2015, הלקוחות האלו יודעים בדיוק מה הם רוצים. הם מגיעים אלינו עם ציפיות גבוהות ועם הרבה פחות סבלנות.
אם האתגר שלנו נראה בעבר טכנולוגי, הרי שעיקר האתגר עובר היום לנקודת המפגש בין הלקוח לבין המוצר שלכם – ממשק המשתמש. אם בעבר הסתפקנו במוצרים טכנולוגיים מוצלחים שמייצרים תועלת, ושאפשר במאמץ מסוים ללמוד להפעיל אותם, הרי שהיום זה כבר לא מספיק.
אם המפגש בין האתר, האפליקציה או השירות הטכנולוגי לא תהיה אטרקטיבית, קלה ואינטואיטיבית, אין שום סיכוי שנקבל צ'אנס נוסף. הלקוח המבקר באתר שלכם יחליט תוך פחות מ-7 שניות האם מעניין אותו להשאר. וכשמדובר על אפליקציות – מרבית הסיכויים שגם אם הורדתי את האפליקציה שלכם אל המכשיר – אחרי המפגש הראשוני, לא אחזור לפתוח אותה שוב.
זו הסיבה שהחברות הגדולות ביותר בתעשיה – ביניהן מיקרוסופט, גוגל ובודאי גם אפל, שמות בראש סדר העדיפויות את העיסוק בחוויית המשתמש.
10 הדברות למאפיין חוויית המשתמש
- זכרו תמיד שאינכם המשתמשים - דאגו להבהיר לכל הסובבים אתכם שגם הם לא.
- למדו לשאול את השאלות הנכונות - בתשובות לשאלות אלה טמון המפתח להצלחה.
- השתמשו בפרסונות - חשבו תמיד דרך עיני המשתמשים, ותארו אותם באמצעות פרסונות. זהו הכלי הטוב ביותר שיאפשר לכם להיכנס לנעליהם.
- למדו לספר סיפורים - סיפורים הם הדרך הטובה ביותר לחשוב על המציאות וליצור שפה משותפת, תקשורת והקשבה.
- פגשו משתמשים - כדי להבין את המשתמשים, צריך לפגוש אותם. עזבו את המשרד, הכסא והמחשב וצאו לראיין אותם או לצפות בהם מבלי לומר מילה.
- צַיֵירו - כמו לקראת כיתה א', קנו בלוקים, עפרונות ומחק, לוח מחיק וטושים, וחזרו לימים שבהם ציירתם. תכננו את הפתרונות בציור, והתרחקו מהמחשב כל עוד אינכם יודעים מה ברצונכם לעשות. ציור הוא הדרך הטובה ביותר להתמקד בעת תכנון פתרונות, והוא גם כלי מהנה למדי.
- פקחו את העיניים - מסביבנו יש אינספור מוצרים ופתרונות שאנשים הגו. פקחו את העיניים, הסתכלו על מוצרים אחרים ובחנו אותם. למדו מהגרועים מה לא לעשות, והעתיקו מהטובים (באופן חוקי, כמובן).
- חישבו בפשטות - מישהו אמר פעם ש"מה שלא יהיה פשוט, פשוט לא יהיה". בעידן של עודף מידע, המינימליזם הוא הדרך היחידה להצלחה. שאפו למינימום ההכרחי והתרחקו מן המקסימום האפשרי כמו מאש.
- חישבו ביזנס - שאפו תמיד להישגיות עסקית, ודאגו לחבר בין חוליית חוויית המשתמש לחוליה העסקית. השמירה על קשר זה תהפוך אתכם ואת חוויית המשתמש שיצרתם למובילים בארגון.
- אף פעם אל תפסיקו ללמוד - בעולם המתקדם בקצב מסחרר, עצירה פירושה הליכה לאחור. כל עוד תישארו סקרנים, ידאג תחום חוויית המשתמש להמשיך ולייצר לכם תחומי עניין חדשים.
הכתבה נכתבה ע"י טל פלורנטין, מנהל מסלול הסמכה למאפייני חוויית המשתמש בג'ון ברייס הדרכה ומחבר ספר "חוויית המשתמש – כשמשתמשים פוגשים מוצרים".