עיצוב לוגו נראה דבר פשוט לא? תחשבו שוב, כי יש הרבה יותר עבודה בזהות החזותית של המותג, מאשר הצבת שם בריבוע ולסיים בזה את היום. למעצבי לוגו יש ביקוש רב ויש לזה סיבה טובה – לוגו לרוב הוא הרושם הראשוני של החברה, אחד שיכול להשפיע על תפיסת המותג של הלקוח, החלטות הקנייה ויחס כללי כלפי מוצר.
אנחנו חיים בחברה שגדושה בלוגויים ממותגים. אפילו פעוטות שעוד לא יכולות לקשור את שרוכיהם מזהים בקלות מותגים רבים באמצעות הלוגויים ואף יכולים להסיק מה החברה מוכרת באמצעות סימן ההיכר שלה.
אלו שעומדים לצאת למסע עיצוב לוגו, או שחושבים שהגיע הזמן שהזהות הוויזואלית של החברה שלהם תעבור מתיחת פנים – הפוסט הבא הוא בשבילכם!
האתר Mashable ביקש ממעצבים מומחים לספק עבורכם טיפים ליצירת לוגו מצוין והנה התוצאות:
1. תהיו ייחודים וחכמים!
לוגו הוא מה שעוזר להבחין מותג ממתחריו, ועל כן חשוב שהתמונה תבלוט מהשאר – משהו שהרבה מותגים מתקשים בו.
במקרים רבים, חיקוי הוא הדרך הטובה ביותר של חנופה – אך בעיצוב לוגו, זה לא המקרה.
David Airey, מעצב גרפי ומייסד האתר – Logo Design Love :
מה שחשוב הוא ליצור משהו שאתה מאמין שיהיה שונה מכל דבר שקיים בחוץ..זה מאוד לא סביר (ויש אומרים בלתי אפשרי)
Deborah Harkins, מנהלת הקריאייטיב באתר 99designs, חוזרת על הסיכון של גניבה ספרותית: "ברגע שדבר מופיע אונליין, אין דרך להבטיח שלא ישתמשו בו בצורה כזו או אחרת בפורום אחר". מעצבים שלא בטוחים במקוריות של העיצוב שלהם יכולים לבדוק זאת ולוודא שאינם "גונבים" ממישהו אחר באתר Logo Thief.
מהות יצירת עיצוב ייחודי אינה רק בהימנעות מחיקוי, אלא גם בעיצוב של משהו מחוץ לקופסה. זה מפתה רק לזרוק אייקון תעשייתי בעמוד, אך זה גם חשוב לחשוב יצירתי. הלוגו של Mercedes הוא לא מכונית, הלוגו של חברת התעופה Virgin Atlantic הוא לא מטוס והלוגו של Apple הוא לא מחשב.
2. תבינו את המותג!
כן, לוגו הוא תמונה, אבל הוא גם מבוא למותג. הלוגו חייב להגיע לקהל ספציפי ובעת עיצוב, חייבים לקחת את זה בחשבון. כתבו את מה שאתם חושבים על המותג; אולי אפילו תצרו קולאז' עם דימויים שמזכירים לכם את האידיאולוגיה של המותג - בדקו אתרי אינטרנט כמו Niice לקצת השראה. אבל היזהרו מלקבל השראה מאסתטיקה בלבד ולא מהמשמעות העמוקה יותר.
Harkins אומרת:
חיפוש אחר מותגים חזותיים אחרים יכול להיות מועיל, אך יחד עם זאת מעצבים צריכים להיות זהירים שלא לקחת את ההשראה פשוטה כמשמעה...כל עבודת העיצוב חייבת להיות מקורית ומתכוננת ישירות לראשו של הלקוח שלך ותכונות המותג הייחודיות שלו.
האם תועלת המותג נעה או שמא היא יותר ממוקדת על עוררות של רגש? האם הוא עכשווי או מוזר? ממה ללקוח אכפת ומה המותג שואף להיות? בעוד זה חשוב להישאר מעודכנים במגמות עיצוב, זה חיוני יותר להישאר נאמן לאישיות העל של המותג. האתר הבא יעניק למותג שלכם הערכת אישיות מהירה שתעזור לכם בהמשך הדרך.
יותר מכל דבר, תדעו מה הלוגו שלכם אומר! לכל לוגו יש היסטוריה כלשהי שמלאה במשמעות ומטרה. קחו לדוגמא את Apple – לתפוח חסר ביס (Bite=Byte), או וויקפידיה- חתיכות פאזל לא גמור של עולם מכוסות בסימנים של מערכות כתיבה שונות. שני הלוגויים הם פשוטים, אך בעלי תוספת של טוויסט שמחזירות אותנו לאידאולוגיה של המותג.
Harkins חוזרת על החשיבות של הבנת המותג: "מאחר והלוגו הוא הבסיס של הזהות הוויזואלית של המותג – הביטוי התמציתי ביותר של האישיות שלו – גישה כנה להגדרת ה-DNA שלו היא הכרחית לתוצאה מוצלחת.
Taken From: Mashable.com
3. צבע הוא המפתח
כאשר לוקחים את האישיות של המותג בחשבון, צריך לחשוב על כל היבט של התמונה. צבעים בהירים ונועזים אומנם עשויים לתפוס את תשומת לבו של מישהו, אך הם גם יכולים להיראות חצופים; טונים עמומים יכולים להקרין תחכום, אבל גם יכולים להיעלם מהעין. לכל צבע משמעות שונה ויכולת להביא ניואנס למסר שלכם - אל תיפלו למלכודת של העברת המסר הלא נכון בגלל משיכת מכחול פשוטה.
להלן מאמר של "המדע מאחורי צבעים" ואינפוגרפיקה של Logo Company בו מוצגת הפסיכולוגיה של הצבע בעיצוב לוגו, ולהלן:
אדום: אנרגטי, סקסי, נועז
כתום: יצירתי, ידידותי, צעיר
צהוב: שמש, המצאה, אופטימיות
ירוקה: צמיחה, אורגני, הדרכה
כחול: מקצועי, רפואי, שקט, אמין
סגול: רוחני, חכם, מעורר
שחור: אמין ורב עוצמה
לבן: פשוט, נקי, טהור
ורוד: כיף ופלרטטנית
חום: כפרי, היסטורי, יציב
4. מה יש בשם?
לפי Airie, לוגו מורכב משני אלמנטים: לוגוטייפ (ייצוג גרפי של שם המותג) וסמל.
לפני שחברה יכולה לחשוב על ייצוג של עצמה עם סמל בלבד, היא צריכה לעשות עבודה רבה של פרסום (למשל – Mercedes, Starbucks). כמו כן, ישנן חברות שבחרו להיצמד ללוגוטייפ לחלוטין כמו RayBan, Coca-Cola, ו-IBM.
באם המותג שלך יכול להשתמש בלוגוטייפ תלוי בסוג השם שיש למותג. מעצב הלוגויים והבלוגר Jacob Cass אומר ש"אם לחברה שלך יש שם ייחודי, אז אתה יכול להשתמש בלוגוטייפ. אבל אם יש לך שם כללי, אז אתה צריך משהו כדי שיוכלו לזהות את החברה, ועל כן יכול להיות מושג על ידי שימוש בסמל".
כמו כן, כאשר בוחנים גופן לטקסטים שלך, תימנעו משימוש בפונטים גימיקיים, נצלו מרווחים שליליים ואף תשדרגו פונטים קיימים – אתרים כמו Font Squirrel או HypeForType מסייעים בכך. ישנם לוגיים שאף הופכים למזוהים יותר בגלל הפונטים המותאמים שלהם. קוקה קולה למשל יצרה את הגופן המלוכסן שלהם ועכשיו אחרים מנסים "לגנוב" אותם.
באם הכל נכשל, תהפכו את הפונט הפשוט של Helvetica לידיד שלכם, שכן הוא הפיק תועלת למותגים פופולרים רבים כמו: Nars, Target, Crate & Barrel, American Apparel JCPenney.
Taken From: Mashable.com
5. שמרו את זה קליל וגמיש
זה חשוב שיהיה שילוב מאוזן של פשוט ומוזר – אתם רוצים שהלוגו שלכם יהיה מעניין, אך אתם לא רוצים שאנשים ישבו ויבהו בניתוח של הלוגו.
דוגמא טובה היא הלוגו של FedEx – לוגוטייפ פשוט עם טוויסט. התמונה מנצלת חלל שלילי כדי ליצור חץ שמרמז מהירות, דיוק וכיוון. בנוסף, החברה משנה את הצבע של "Ex" כדי לסווג את סוג המשלוח. כמו כן, אמזון, משתמשת רק בשמה, אך גם מתייחסת למלאי הרחב שלה עם חץ קטנה שמצביע מz-→ a.
Taken From: Mashable.com
בעידן הדיגיטלי, איפה שלוגויים יופיעו במכשירים מרובים וברחבי המדיות החברתיות, אתם חייבים לעצב משהו שמתעלה על נייר. זה חייב להיראות מעולה על רקעים שונים, לעבוד על אפליקציות, אייקונים, אוואטרים ופרינט. כמו כן, זה חייב להיות גמיש בגודל.
קחו את Adidas לדוגמא - מותג אשר משלב את אותו המוטיב של שלושה מקבילים בכל העיצובים שלה. השינויים החזותיים קלים, תלוי איפה אתם רואים את זה, אבל זה תמיד מכיל רכיבים דומים.
Taken From: Mashable.com
CEO ,Raj Abhyanker של Trademarkia, אומר:
מציאת לוגו שיכול עדיין להיות רלוונטי (או שלא ירגיש מיושן) במושגים של שנים או אפילו חודשים, יכול להיות מאוד מאתגר בעידן הדיגיטלי שכל הזמן מתחדש ומשתנה.
הרצון הוא לעצב משהו שיחזיק מעמד למשך תקופה ארוכה, אך צריך לשמור גם על פתיחות לחזרות קטנות לאורך הדרך.
רוב המותגים, אם לא כולם, מייצרים מדריך עיצוב שפורש כיצד בדיוק החברה צריכה להציג את עצמה ברחבי האינטרנט. להלן כמה דוגמאות להנחיות עיצוב נהדרות.