Creatives Team 25/11/2014

הצילו! תיק העבודות שלי גרוע! Jeffrey Zeldman

הצילו! תיק העבודות שלי גרוע! Jeffrey Zeldman
Jeffrey Zeldman by John Morrison

Jeffrey Zeldman מעצב וסופר, מי שזכה לכינוי "מלך הסטנדרטים של ה-Web" על ידי מגזין Business Week כתב שניים מספרי היסוד לעיצוב Web ומפרסם מאז 1998 את המגזין האינטרנטי A List Apart. מגזין שעוסק ב-Web Design ו-Front End Development. בביקורו הראשון בישראל, הוא מגיע במיוחד על מנת להרצאות בכנסUXI Studio . 

הצילו! תיק העבודות שלי גרוע! Jeffrey Zeldman

מה אם חלק ניכר מהפרוייקטים שעשיתם משקפים את הפעמים בהן נאלצתם להיענות לדרישותיו של הלקוח ולא הצלחתם לשכנע אותו בצדקת דעתכם המקצועית? איך תרכיבו תיק עבודות מהחלטות שלא הייתם מקבלים לו זה היה תלוי לגמרי בכם? מה הייתם עושים במצב בו אתם לא מרוצים מעבודות שביצעתם עבור לקוחות ואתם לא מעוניינים שהן יוצגו בתיק העבודות? ג'פרי זלדמן מציע כמה רעיונות טובים.

 

לכולם יש עבודות שהם לא מתגאים בהן. גם ל-Jony Ive  או ל-Paula Scher יש פרויקטים שלא יצאו לשביעות רצונם. אפילו ל-Dieter Rams בטח יש בעברו פרויקט שהחשיבה עליו מכווצת אותו באי נוחות. גם אצל Ethan Marcotte מתחבאים בקורות החיים אתרים לא רספונסיביים (לא עלינו). כשעבדתי בפרסום, אנשי קריאייטיב בחברות זניחות התענגו על מציאת פרויקטים משעממים וסולידיים בעברו של איש מקצוע עטור-פרסים, ולמצוא שם פרוייקטים שבוודאי הוא אינו מתגאה בהם. כולנו עושים את זה. זה חלק מהפרנסה שלנו. לפעמים אתה זקוק לחלטורה, אז אתה לוקח על עצמך פרויקט שבו אתה מספק פתרון סביר ותו לא. בפעמים אחרות, אתה לוקח פרויקט שמתחיל עם תקוות יצירתיות גדולות, אבל מתאכזב אחרי שאתה פשוט לא מצליח למכור את הרעיונות הטובים שלך ללקוח, או אולי בגלל שטובתו העסקית של הלקוח הסתכמה בפתרון בנאלי, במקום הפתרון פורץ הדרך שקיווית להציג בתיק העבודות שלך. 

 

כבר למדתי דבר או שניים על הדרכים להתמודד באצילות עם פרויקטים לא-פורצי-דרך כאלה. את השיעור קיבלתי מחבר שהיה שותף להקמה של אחת מחברות עיצוב הבוטיק המובילות כיום.  היתה תקופה שבה החברה הזו  קיבלה לידיה את כל הפרויקטים הכי נחשבים,הכי מאתגרים והכי אסטרטיגיים בשוק.
אחרי שהם סיפקו ללקוחות חופן של רעיונות מבריקים ואסטרטגיים תמורת שלושה רבעים מהתקציב שנקבע, הסטודיו שלי היה נכנס לתמונה - בדומה לאנשים עם המברשות שעוקבים אחרי פילים בקרקס – ועושה את כל העיצוב, אפיון חוויית המשתמש, ופיתוח ה-front-end וה-back-end עבור מה שנשאר מהתקציב. כמובן שבמקביל ניסיתי ללמוד מהדרך בה החברים המצליחים והמתוגמלים היטב ניהלו את ענייניהם (כלל ראשון: אל תשנאו מתחרים מוצלחים; תלמדו מהם).

באחד המקרים, חברי המהולל קיבל לידיו פרויקט עיצוב שנוהל על ידי חבר אחר שלי, שעבד אצל הלקוח. בואו נגיד רק שהתוצאות בפרויקט לא היו בהתאם לציפיות. קודם כל, החבר שלי, זה שעבד אצל הלקוח, עיצוב ותכנת מחדש את החומרים שהוא קיבל. זה דבר שלקוח לעולם לעולם אף-פעם לא אמור לעשות, וגם לא אמור להרגיש שיש צורך שהוא יעשה. התוצאות לא היו טובות, והן בשום אופן לא עלו בקנה אחד עם התקוות של הלקוח וגם לא עם העבודה או הפילוסופיה המקצועית של סוכנות הייעוץ.

 

אז מה עשו בחברת העיצוב כשהפרויקט עלה לאוויר? במקום להציג את הפרויקט בתיק העבודות שלהם, הם ביקשו מראש הצוות של הפרויקט לכתוב על תהליך העבודה בבלוג שלהם. במקום להתמקד בעבודה שהם ביצעו, הוא עסק באתגרים העסקיים שעמדו בפני הלקוח והסביר את הגישה האסטרטגית של חברת העיצוב בפתרון האתגרים הללו. ראש הצוות נקט בגישה מפרגנת מאוד (ובצדק) כשהתייחס לחשיבותו של הלקוח בתחום העיסוק שלו. הוא דיבר בחמימות על הפתיחות של הלקוח לרעיונות חדשניים. לא הייתה בתיאור נימת אכזבה, וגם לא היה חוסר יושר. אותו חבר-אסטרטג כתב על מה שמשך אותו ואת הצוות שלו אל הפרויקט והשאיר את הקוראים עם תחושה נעימה ומעורפלת. זו הדרך בה תתמודדו עם תוצאות של פרויקט שאתם לא מרוצים מהן.

 

עשינו את אותו הדבר בחברת Happy Cog כמה פעמים, כשהעבודה שביצענו – למרות שהיא סיפקה את הלקוח ועשתה כל מה שהיא אמורה לעשות – היא פשוט לא הייתה מרגשת מספיק על-מנת  להיכנס לתיק העבודות שלנו. אז אתה כותב על האתגרים העסקיים שפתרת, או על שיטת תכנות חדשנית בה השתמשת, או שאתה רק כותב על העונג בעבודה עם לקוח שעושה דברים כל-כך משמעותיים בעולם (אני יוצא מנקודת הנחה שאתם לא מתביישים בלקוח, גם אם לא הגעתם יחד לגבהים חדשים בצד העיצובי).

אבל יש עוד חלק לשאלה שלך – או, לפחות, לי יש שאלה לשאול לגבי השאלה שלך. נשמע שאתה לא מרוצה מחלק גדול מהפרויקטים שלך, ולא רק מאחד או שניים מהם.  

זו כבר בעיה אחרת לגמרי. כמעצב, לא מצופה ממך רק ליצור משהו מצוין, אלא גם להיות מסוגל "למכור" את הרעיון שלך ללקוח. אם אתה לא מצליח לעשות זאת, אז ייתכן ואתה צריך לשפר את יכולות השכנוע שלך בדיוק כפי שחשוב לך לשפר את יכולות ה-CSS שלך במידה ואתה מרגיש שהם מחלידים. מעצב צריך לדעת למכור, זה חלק מהעבודה. מעצב בינוני שיודע למכור את עצמו בצורה טובה, יבטיח לעצמו קריירה טובה יותר – ויפיק תוצרים מוצלחים יותר – מאשר מעצב מבריק שאינו בעל היכולת הזו.

ישנם גם ספרים שאפשר להיעזר בהם: Design is a job  הוא דוגמה מצוינת. Rachel Andrew שגם כותבת באתר A List Apart כותבת דברים חשובים לגבי הפן העסקי של פיתוח Web. הפוסט 13 דרכים שבהן מעצבים מחריבים פרזנטציות ללקוח של Mike Monteiro יעזור לכם להיגמל ממעשים, שבאופן לא מודע חותרים תחת העיצוב של עצמכם ומשכנעים את הלקוח לא לקנות את הרעיונות שאתם מוכרים.

 

אם בעיות אישיותיות עמוקות הן מה שמונע מכם למכור - אבל רק אם הגעתם למסקנה הזו אחרי שנה לפחות שבה ניסיתם לשפר את יכולות המכירה שלכם - כדאי שתמצאו שותף עם יכולות מכירה טובות משלכם. הגיוני שהם גם יהיו טובים יותר בתכנון עסקי, וכנראה שהם יהיו שווים את הנתח שהם יגזרו מההכנסה. אתם תקבלו אותו בחזרה על ידי שיפור הפרופיל המקצועי שלכם, מציאת לקוחות טובים והעלאת רף המחירים שאתם רגילים לגבות (מעצבים ללא יכולות מכירה תמיד גובים סכומים נמוכים מדיי עבור העבודה שהם עושים. אני יודע. הייתי אחד כזה).

 

יש כאן גם השפעה להקשר התרבותי. ישנם מקומות בעולם שבהם נהוג שהמעצב טועה והלקוח הוא הדיקטטור. זה אמנם משתנה במקומות האלה, אבל כידוע, שינויים קורים לאט במקומות מסוימים ואתם לבטח לא רוצים לשאת את הדגל של המאבק לשיפור מעמדם של המעצבים במקום בו אתם גרים. אם אתם גרים במקום כזה, שקלו לעבור למקום אחר או מצאו דרך לשפר את המיצוב שלכם על מנת שתוכלו לעבוד מול לקוחות נאורים קצת יותר.

 

לא משנה היכן אתם גרים, דרך אחת מצוינת לבנות תיק עבודות מוצלח היא לעבוד גם על פרויקטים קהילתיים או מבוססי קוד פתוח. פרויקטים צדדיים כדוגמת Fonts in Use יכולים לתרום רבות לבניית המוניטין של מעצב כאשר עבודות שהוא ביצע עבור לקוחות אינם מספקים אותו. מעולם לא העסקתי מעצב שלא הייתה לו לפחות עבודה קהילתית אחת בתיק העבודות, ואני לעולם גם לא אעסיק. אם שום דבר אחר לא מצליח, תקימו בלוג הורס. אני הקמתי את A List Apart כשהרגשתי שאף בלוג אינו מתייחס לעיצוב ל-web בדרך שבה בה אני האמנתי שצריך לגשת לנושא. בנוסף, זה גם נתן לי הזדמנות להראות את היכולות שלי כאשר הלקוחות הראשונים שלי לא אפשרו לי לעשות את העבודה בדרך שאני האמנתי בה. 

הצילו! תיק העבודות שלי גרוע! Jeffrey Zeldman

בואו לפגוש את הכותב ג'פרי זלדמן בכנס UXI Studio

ג'פרי מגיע להרצאה אחת בלבד בכנס UXI Studio שיתקיים ב-14-17.12 ב"סיטי טאוור" רמת-גן:
 Understanding Web Design - הרצאה מרתקת, שתזמין אתכם לחזור לשורשים ולהבין את המהות האמיתית של עיצוב ואפיון ל-Web.
ההרצאה תתקיים ב- 15.12.2014 בשעה 13:30

 

מספר המקומות מוגבל, הקדימו להזמין כרטיסים

להזמנת כרטיסים ופרטים נוספים

 

הכתבה התפרסמה במקור באנגלית במגזין A List Apart. תרגום: טל משעלי וברק דנין.


הדיווח נשלח בהצלחה
הדיווח לא נשלח בהצלחה, אנא נסה שנית
אנא רשום תגובה...
האם ברצונך לבצע את פעולה
המשך
בטל
האם ברצונך להמשיך בפעולה?
אישור
ביטול