את הסרטון האחרון של...נו, איך קוראים להם....נו, ... טוב לא חשוב, כבר ראיתם? בתור משתמש קצה שלבסוף נחשף לסרטונים, האם אי פעם עניין אותך לדעת מה זה אומר להפיק סרטון ואיך זה בדיוק מתבצע או מתוכנן?
אז כפי שציינתי במאמר הקודם יש מגוון רחב של סרטונים, סרטוני תדמית, סרטוני כותרות, סרטונים ויראליים ועוד... המשותף לכולם הוא תהליך הפקת הסרטון שמשתנה במרכיבים שלו בהתאם לסוג הסרטון.
הפקת סרטון, כמו כל עבודת ייצור, מתנהלת בתהליכים:
הבנת צרכים ותקציב
נקודה זו, היא בעצם נקודת ההתחלה וכל מה שמוחלט בה הוא עדיין בגדר החלטות לפני אישור תקציב מול לקוח ויציאה לעבודה.
לאחר שהתקבלה פנייה לקדם שירות או מוצר באמצעות סרטון, מתקיימת ישיבת הפקה בה חושבים על קריאייטיב מכירה שיתאים למוצר או השירות שהלקוח מעוניין לקדם. כמו כן לוקחים החלטה איזה סוג של סרטון יתאים לצורך זה ובאיזה מדיות ישתמשו על מנת להפיץ את הסרטון וחשוב לא פחות גם מה יהיה אורך הסרטון. ככל שהסרטון ארוך יותר, נדרשת יותר עבודה ועל כן התמחור נקבע בהתאם.
הלקוח מקבל לידיו את ההמלצות בנוגע לסרטון. במידה ולא אישר מבצעים הערכה מחדש בהתאם להערות ומתקדמים. לאחר אישור והבנת הפרויקט על ידי שני הצדדים, הלקוח והספק, מתחילים בהערכת מחיר ותקציב שנבנית בהתאם למה שהוחלט ובנוסף קובעים לוחות זמנים למסירת תוצר סופי של הסרטון.
פרה פרודקשן (Pre Production)
אחרי שאושר התקציב ותסריט בסיסי הבנו את הפרויקט ואפשר להתחיל לעבוד. יש לבחור במאי מתאים, תסריטאי, קופירייטר, ארט וכמו כן במקרה והוחלט על שילוב של צילומים חיים ושחקנים, יש צורך גם לערב צלם וידיאו או סטילס (עדיף תמיד שיגיע עם מצלמות משלו כולל תאורה ועוזרים), שחקנים מתאימים וקייטרינג במידת הצורך. יש לבחור לוקיישנים שיתאימו לתסריט, ולבסוף להחליט אם יש צורך בקריינות או רק במוזיקת רקע ואפקטים של סאונד.
מכינים סקיצה מאוד בסיסית לסטורי בורד בהתאם לתסריט, מאשרים טקסט סופי מול הלקוח, מעצבים את המראה הוויזואלי הכללי של הסרטון. במידה ויוצאים לצילומים, סוגרים עם צוות צילום אמין ואחראי, עורכים אודישנים לשחקנים יחד עם הבמאי והארט, סוגרים לוקיישנים לצילום ודואגים למאפרת במידת הצורך וכמו כן לאביזרים נלווים לסצנות, כמו בגדים, חפצים וכדומה.
נקודה מאוד חשובה, אין להתקדם בתהליך בכל שלב ושלב ללא אישור במייל מהלקוח על כל שלב בפני עצמו.
הגיע אישור במייל מהלקוח אפשר להתקדם ומכאן עוברים לשלב הבא,
פרודקשן (Production)
שלב זה מתקיים רק במידה ויוצאים לצילומים. ביום צילום, צריך לוודא שהכול מנוהל כמו שצריך, ושכול המשתתפים בהפקה מגיעים בזמן ויודעים מה הם צריכים לעשות לפי התוכנית. מי שמנהל את יום הצילום הוא המפיק שעובד בשיתוף עם הבמאי, השחקנים והצלם. חשוב להבין שיש מקום לתקלות לא צפויות שיכולות לעלות בהוצאות כלכליות נוספות ולכן חשוב להיות מוכנים במאה אחוז ביום זה. יום צילום טוב נמדד בזה שהמפיק יושב, נח ולא עובד קשה.
אז צילמנו, רצנו, צחקנו, התעייפנו והגענו לשלב השלישי בהפקה,
פוסט פרודקשן (Post Production)
במידה ויצאנו לצילומים, אנחנו מקבלים מהצלם את כל חומר הגלם (rushes) של הצילומים, ודוגמים אותם למחשב דרך תוכנת Avid ובעזרתה הבמאי והעורך יושבים יחד ובוחרים את השוטים הטובים ביותר מכלל הצילומים. אחרי שבחרנו את השוטים, מייצאים את הקטעים באיכות נמוכה כדי לחסוך במשקל ובזמן רינדור (ייצוא). ככל שהאיכות גבוהה יותר כך גם זמן הרינדור ארוך יותר ונוצרים לנו קבצים כבדים שקשה למחשבים לעבוד איתם (רק לאחר שהלקוח יאשר את השוטים, נייצא את הקטעים באיכות גבוהה ונשתמש בהם לסרט הסופי) .
בשלב זה עדיין לא התעסקנו באפקטים וברמת הגימור של השוטים אלא רק בחיתוכם בהתאם לתסריט וביצירת סקיצה לסרטון באיכות נמוכה בהתאם לאורך הסרטון והקריינות הזמנית שהוקלטה מראש אשר משמשת אותנו כ-guideline לתזמונים.
אם הסרטון אינו דורש צילומים אלא שימוש בתמונות, טקסטים, אנימציות של דמויות ואנימציות מעברונים, שולחים ללקוח וידיאו בורד עם העמדה של הפריימים וכל האלמנטים הגראפיים, כפי שהם מתוארים בתסריט ללא תנועה מוגמרת לאישור.
עכשיו בעצם יש לנו סרטון. בואו לא נטעה הסרטון עדיין לא גמור, אלא רק מוכן להקרנת offline מול הלקוח לאישור, לפני שעוברים לשלב הגימור הסופי.
במידה וניתן, מזמנים את הלקוח להקרנת הסרטון ובמידה ולא אז שולחים את הסרטון במייל וכמו כל שלב, מחכים להערות או לאישור מהלקוח. אם הלקוח לא מרוצה מהשוטים שנבחרו או מחלקם, אנו נחליף את השוטים לשוטים אחרים. יש אישור? מייצאים שוב את השוטים שנבחרו אך הפעם באיכות גבוהה ומתחילים לערוך אותם בשילוב אפקטים ותיקוני וידאו בד"כ בתוכנת אפטר אפקט או פרימייר מבית אדובי. מנפישים את הכותרות והטקסטים, מקפידים על מעברים נקיים ונשארים נאמנים לזמנים ולקריינות ה-guideline. שלב זה נקרא גם שלב ה-online, מאחר ועובדים כבר על קבצים סופיים ורלוונטים לסרטון ובהתאם להנחיות הבמאי כמובן.
שוב שולחים לאישור לקוח ומוודאים שהכול עובד במקביל לתסריט ולטקסטים. יש אישור סופי? מתחילים לעבוד על הקריינות והסאונד. קובעים יום הקלטות עם הלקוח בתיאום עם הקריין שנבחר מראש ועם אולפן הסאונד.
סיימנו להקליט וקבלנו אישור מהלקוח שהוא מרוצה מהקריינות, אנו ממתינים לקבציי הסאונד מהאולפן הכוללים את עריכת הקריינות, מוזיקת הרקע שאושרה מראש והסאונד אפקט. את הקבצים נטמיע בסרטון הסופי ונייצא לפורמט הרצוי.
זהו, אפשר להזמין חברים, לקנות פופקורן ושתייה, הסרטון מוכן!
חשוב לזכור שהנעת התהליך וההתקדמות בהפקה וביצירת הסרטון, תלויה בתקשורת השיתופית בין הלקוח לספק שמפיק ומייצר את הסרטון.
חברת גמיגם בע"מ מתמחה במתן פתרונות אינטראקטיביים לעולם הדיגיטל ועיצוב. גמיגם מספקת לחברות גדולות, משרדי פרסום ועסקים מגוון פתרונות שיווק המותאמים למוצר ולשפה הויזואלית על מנת לממש תהליכי שיווק נכונים -- החל ממצגות אינטראקטיביות וסרטוני תדמית, דרך בניית אתרי אינטרנט, דפי נחיתה ובאנרים פרסומיים ועד לתהליכי מיתוג לחברות ועיצוב מדיה שיווקית.
כל הזכויות למאמר, לתמונות ולווידאו, שייכות אך ורק לאורן תורכיה ולחברת גמיגם בע"מ