בראיונות הטובים בעולם, המועמד מדבר הרבה והמראיין מעט מאוד – אחרי הכל, הריאיון הוא על המועמד לעבודה, ולא על המראיין. אך ישנם דברים שמראיינים היו רוצים להגיד למועמדים לעבודה לפני שהריאיון מתחיל.
האם זה מובן מאליו? בטוח, אבל גם קריטי. כישורים ותעודות הם חשובים, אבל מעסיקים רוצים לעבוד עם אנשים שהם אוהבים.
אז הם רוצים שתחייכו, תיצרו קשר עין, שבו קדימה בכיסא שלכם ותהיו נלהבים. יחסי עובד-מעביד הם יחסים במלוא מובן המילה – והיחסים הללו מתחילים בראיון (אם לא לפני).
מועמד שעושה רושם ראשוני נהדר ויוצר קשר אמיתי הופך במהירות לחביב הקהל ברשימת המועמדים.
בשורה התחתונה - אדם שיש לו כישורים ותעודות זה טוב ויפה אך לא מספיק, שכן אם אנשים לא יחשבו שהם ייהנו לעבוד אתכם, סביר להניח שהם לא יעסיקו אתכם.
מעסיקים/מראיינים רוצים שתרצו את העבודה – אך לא לפני שתדעו באמת מה העבודה דורשת. אולי הם ירצו שתעבדו 60 שעות בשבוע, או שתיסעו לפגישות רוב הזמן, או שתהיו כפופים לאדם עם פחות ניסיון משלכם. אז שבו בסבלנות ובשקט.
בשורה תחתונה - לא משנה כמה מחקרים עשיתם, לא באמת תדעו כמה אתם רוצים את העבודה עד שלא תדעו את כל מה שאפשר על העבודה (דרך נכונה לדעת עד כמה אתם רוצה את העבודה, היא לשאול שאלות חכמות באמת).
אמת עצובה ולא הוגנת על ראיונות היא שלאחר מכן המראיינים לא באמת זוכרים כמות עצומה של מידע על חלק מהמועמדים (אלא אם כן הם מתייחסים להערות שלהם). מה שאומר, שככל שיש יותר מרואיינים, הסבירות היא שהם יותר יזכרו מועמדים מסוימים ע"פ הרושם שנתנו ולא ע"פ רשימה ארוכה של עובדות.
לכן, כאשר המראיינים יפגשו עם אנשים אחרים לדון ולהחליט על המועמד הטוב ביותר לתפקיד, הם עשויים להתייחס אליכם כאל: "הבחור עם נעלי הזמש הסגולות", או "האישה שרוכבת על סוסים" וכו'.. כלומר, הם יזכרו אתכם ע"פ הקשרים, באם מחמיאים או פחות, אז תשתמשו בעובדה הזאת לטובתכם.
בעוד ההקשר שלכם יכול להיות ביגוד, תחביב חיצוני, או עובדה מיוחדת על החינוך או הקריירה שלך, ההקשר שרצוי לכם לייצר הוא הפרויקט שהצלחתם לסיים הרבה לפני הדד-ליין או ביצוע מכירה ענקית ובלתי אפשרית.
בשורה תחתונה - במקום שתיתנו למראיינים לבחור כיצד הם יזכרו אתכם, תוודאו לתת להם סיבה בולטת או שתיים שלא ישכחו אתכם.
שוב, אין סיכוי שהמראיינים יזכרו את כל מה שתגידו, אבל בוודאות הם יזכרו טונים שליליים - כמו למשל, המועמדים שמתלוננים על המעסיק נוכחי שלהם, על העמיתים שלהם או על הלקוחות שלהם.
לכן, אם למשל אתם שונאים להיות בפיקוח קפדני, תגידו שאתה משתוקקים להרוויח יותר אחראיות וסמכות. המראיינים מבינים שאתם רוצים עבודה חדשה, אבל הם רוצים לשמוע למה באמת אתם רוצים את העבודה החדשה ולא מדוע אתם רוצים לברוח מהעבודה הישנה.
בשורה תחתונה - לעולם אל תשכחו שראיון הוא כמו פגישה ראשונה - המראיינים יודעים שהם מקבלים את הגרסה הטובה ביותר שלכם. לכן, אם אתם מתלוננים ורוטנים כבר מעכשיו, אז "ירח הדבש" שלכם יהיה עוד יותר נורא.
המראיינים צריכים לדעת האם הם צריכים להעסיק אתכם, אבל כמו כן חשוב להם שתוודאו שהעבודה היא המתאימה ביותר עבורכם.
לכן, המראיינים רוצים שתשאלו את השאלות המתאימות - מה הם מצפים ממכם להשיג בהקדם, אילו תכונות יש לעובדים החזקים ביותר בחברה שגרמו להם לבלוט, מה אתם יכולים לעשות כדי באמת להשיג תוצאות, כיצד תוערכו – כל הדברים שחשובים לכם, וכתוצאה מכך גם להם.
בשורה תחתונה - אתם יודעים מה הופך את העבודה למשמעותית ומהנה עבורכם. המראיינים לא. אין דרך אחרת לדעת האם באמת אתם רוצים את העבודה חוץ משאילת שאלות טובות, לכן – המראיינים רוצים שתשאלו שאלות טובות!
המראיינים יודעים שאתם רוצים איזון חיובי בין עבודה לחיי היומיום שלכם. כולם רוצים. למרות זאת, תשמרו את כל שאלות החופשה, הארכת שעות ההפסקה ואפשרות להקמת מתקן לילדים, לשלב מאוחר יותר.
בשורה תחתונה - המראיינים קודם כל רוצים לגלות האם אתם האנשים המתאימים לעבודה, והאם המשימות, הסמכויות, החובות וכו' הן המתאימות בשבילכם. אח"כ תדברו על היתר.
המראיינים מצפים ממכם לעשות קצת מחקר על החברה. זה הכול.
כדי להרשים באמת את המראיינים, תשתמשו במחקר שעשיתם לתאר כיצד תעניקו לחברה ערך מוסף ותתרמו במהרה – ככל שיותר גדולה ההשפעה שלכם, כך יותר טוב.
תנסו לחשוב על כך מהצד של המעסיקים. הם צריכים לשלם לכם משכורת מהיום
הראשון ועל כן הם רוצים לראות תמורה מיידית בהשקעה שלהם בכם שמתחילה ביום הראשון.
בשורה תחתונה - המעסיקים ישמחו להפוך אתכם לסופרסטארים, אבל הם ישמחו אם כבר תתחילו ככוכבים.
בסוף הריאיון אמורה להיות לכם הרגשה טובה באם אתם מעוניינים בעבודה באמת. אם אתם צריכים עוד מידע, תגידו למראיינים זאת כדי שיוכלו להבין כיצד לתת לכם את מה שאתם צריכים לקבלת ההחלטה.
אם אתם לא צריכים עוד מידע, תעשו מה שאנשי מכירות טובים עושים – בקשו את העבודה.
ראשית, המראיינים יאהבו את העובדה שביקשתם. הם גם רוצים שממש תרצו את העבודה – אבל הם גם ישמחו אם תוכלו להגיד להם למה אתם רוצים לעבוד אצלם. למשל, כי אתם משגשגים בתפקידים לא מפוקחים, או כי אתם אוהבים לעבוד עם צוותים שונים, או כי אתם אוהבים שיש הרבה נסיעות במהלך העבודה, או כי אתם עושים את העבודה הטובה ביותר כאשר...
בשורה תחתונה – בקשו מהמראיינים את העבודה ותוכיחו להם בצורה אובייקטיבית, שהעבודה מתאימה לכם!
כל מראיין מעריך פתק מעקב קצר. ואם לא זה, אז לפחות להגיד שנהניתם לפגוש אותם ושתשמחו לענות על כל שאלה, זוהי מחווה מנומסת.
אבל נימוס זה לא מה שיבדיל אתכם מהשאר.
מה שהמראיינים באמת אוהבים – וזוכרים – זה כאשר המעקב שלכם מבוסס על משהו ששוחחתם עליו. למשל, אם דיברתם על טכניקות לאיסוף מידע, תשלחו מידע על סט של כלים שאתם ממליצים עליהם באותו התחום.
ככל שיותר תקשיבו לכל הפרטים במהלך הריאיון, קל יותר לחשוב על דרכים טבעיות ולא מאולצות לעקוב אחר המראיין.
בשורה תחתונה - ראיון הוא התחלה של מערכת יחסים ארוכת טווח (בתקווה) - ואפילו היחסים המקצועיים ביותר עדיין מבוססים על אינטראקציות אמיתיות.