Creatives Team 23/4/2013

הביצה והתרנגולת

רבים שואלים את עצמם, בבואם להתחיל עבודת אפיון, עיצוב ופיתוח מוצר דיגיטלי חדש –האם כדאי להתחיל בעיצוב גרסת המובייל, קרי – גרסה שבהגדרה תהיה רזה וממוקדת יותר או דווקא להתחיל מהאתר הרגיל (החלטה שנחשבת נפוצה יותר בתחום).

מעניין שבשנים האחרונות יותר ויותר לקוחות (ולא פחות חשוב – הספקים שלהם) מכירים מושגים חדשים יותר כמו "עיצוב רספונסיבי" (Responsive Design) המתייחס לגישה עיצובית לפיה כדי לייצר חוויה אחידה ואפקטיבית ללקוחות על פני כל נקודות המפגש של המשתמש עם המוצר, נעשה תכנון ממשקי ועיצובי המתאים עצמו לכל סוג של מסך ולמעשה מייצר גרסה עדכנית של המוצר בהתאם למדיום בו המשתמש צורך אותו, בין אם מדובר באתר רגיל, גרסת הסמארטפון או הטאבלט. גישה זו יוצאת למעשה מקונספט רחב יותר שנקרא "Omni Channel" שמייצג תפיסת חווית לקוח השואפת לאחידות רוחבית בחוויה הצרכנית הן בחוויית ה- On- Line והן ב- Offline.

מגמה חדשה יחסית בעולם אפיון ממשקי המשתמש ועיצוב מוצרים דיגיטליים באה בגישה הפוכה: להתחיל עם תכנון הממשק במובייל ורק לאחר מכן להתקדם להגדרת החוויה במסכים הרחבים יותר.

מה היתרונות והחסרות בגישה זו אל מול הגישה המסורתית יותר?

1. עלייה חסרת תקדים בצריכת ה- Mobile Web ברחבי העולם (והמספרים רק הולכים וגדלים):
זו אינה נישה או מגמה חולפת, היא לא חלום עתידי אלא מציאות חזקה בשטח. אבל מטרת הפוסט שלפניכם אינה לתאר בפניכם שוב את כל הגורמים והעובדות להתחזקות ערוצי המובייל, בשביל זה אתם מוזמנים לקרוא את הפוסט הבא (http://www.redefine.co.il/?p=6128)

2. מדוע זה בכלל חשוב מאיזה מסך מתחילים?
בגישה הראשונה (Mobile Last), כדי להתאים את החוויה מה- Desktop למובייל נדרש להסיר תכנים וכלים כדי לייצר למעשה התאמה למובייל. החיסרון בגישה זו מתמקדת בעובדה שמדובר בפיתרון תלאי שבהגדרה הופך את מוצר המובייל לנחות ביחס למקור. מנגד, גישת ה- Mobile First דוגלת בתכנון ראשוני של חווית המובייל, תוך תכנון ממשק הכולל מינימום תכנים וכלים מבלי לגרוע מהפונקציונאליות הנדרשת, צמצום הגורמים שיכולים ל הכביד על הביצועים ומשם לצאת לגרסת ה- Desktop שמאפשר הרחבה של הקיים להבדיל מצמצום. באופן כללי, קל יותר להוסיף כלים ותכנים מאשר להוריד.

3. במסך הקטן כאבולוציה של המסך הקטן:
בהמשך לסעיף הקודם, כשמתחילים מוצר ממסך המובייל למעשה כבר ביצעתם את פעולת החשיבה והצמצום של התכנים והכלים כך שבהגדרה מדובר בגרסה הרזה וה"חטובה" של המוצר. לכן בשלב המעבר למסך הרחב יותר נחסך הצורך להחליט "על מה מוותרים", ובנוסף נוצרת הזדמנות להפוך את החוויה שהמוצר מציע לעוד יותר טוב!

4. ובכל זאת, מה החסרונות בגישת ה- Mobile First?
זו עבודה קשה וחשוב להבין את זה לפני. לא שזו בלבד הסיבה מדוע לא לעשות אותה, אבל צריך לשים את העובדות על השולחן: גם ב- Responsive Design וגם ב- Mobile First נדרשת חשיבה רוחבית יותר ליצירת מוצרים. אם בשיטה "הישנה" לקוחות היו משקיעים משאבים בפיתוח אתר ורק אחרי זה "שוברים את הראש" לגבי גרסת המובייל, ע"פ 2 הגישות המובייל נדרש תכנון מקדים של התכולה בכל אחת מהפלטפורמות – כבר בשלב ה-1 כדי לא לפספס שום דבר בהמשך.

5. אבל לא צריך ללכת רחוק – תראו מה ענקיות הטכנולוגיה עושות:
ובכל זאת – למה כן כדאי לקחת את גישת ה- Mobile First בחשבון: אפילו גוגל ופייסבוק הכריזו רשמית שהן מאמצות ומקדמות את גישת ה- Mobile First (ומוכנות כמובן להשקיע את המשאבים האדירים הנדרשים לכך): בפייסבוק חסמו את ה גישה של העובדים דרך ה- Desktop כדי לחזק את הצורך בחשיבה מתמדת על חווית המובייל, ואריק שמידט, מנכ"ל גוגל לשעבר הכריז בצורה ברורה שזו משימה משותפת לכלל החברות לייצר חוויה שבראשה נמצא המובייל (http://www.pcmag.com/article2/0,2817,2359752,00.asp).
הביצה והתרנגולת
לסיכום:
אני מקווה שהפוסט אפשר לכם הצצה לגישה חדשה באפיון, עיצוב ופיתוח מוצרים דיגיטליים, גישה שבעיני היא הרבה יותר מרק מעניינת אלא גם מסמלת שינוי דרסטי בדפוסי הצריכה של שירותים ע"י הלקוחות עצמם. מה שהכי חשוב לדעתי לקחת מהפוסט הזה הוא: שימו את הלקוחות שלכם במקום הראשון. בשורה התחתונה, חובה עליכם המותגים לספק להם את החוויה הצרכנית הטובה ביותר, כזו שתאפשר להם לקבוע איפה ומתי לפגוש את המותג ובנוסף ליהנות מאותם המאפיינים שיש לכל פלטפורמה להציע כדי להפוך את החוויה לטובה ביותר שניתן.


עומר מילויצקי, כותב מזה כ-5 שנים את הבלוג Redefine.co.il העוסק בדיגיטל, חדשנות שיווקית, חווית משתמש ועוד. עובד באגף פיתוח עסקי בלאומי –קארד.

הדיווח נשלח בהצלחה
הדיווח לא נשלח בהצלחה, אנא נסה שנית
אנא רשום תגובה...
האם ברצונך לבצע את פעולה
המשך
בטל
האם ברצונך להמשיך בפעולה?
אישור
ביטול