על חדשנות כתרבות ארגונית: אחת על אחת עם קלרה אדולפסון - דוברמן

על חדשנות כתרבות ארגונית: אחת על אחת עם קלרה אדולפסון - דוברמן

מאת: רוני ארקוש



היא מנהלת בחברה שבה מתכננים את התקציב השנתי בעזרת אבני לגו, דוגלת בקידום נשים כמנהלות, חושבת שחדשנות רלוונטית בכל תפקיד ומאמינה שתמיד טוב לשאול, גם בדרגים הבכירים. בעוד שבוע, תגיע משבדיה קלרה אדולפסון (Klara Adolphson), מנהלת בסוכנות העיצוב Doberman, להרצות בכנס UX SALON EDGE על חדשנות כתרבות ארגונית

כששאלתי את קלרה אדולפסון מהי חדשנות בעיניה, היא עונה בבדיחות הדעת: "במובן המסורתי, אנחנו מדמיינים חדשנות כמשהו שמיוצר על ידי מהנדסים ויכאיב לנו אם ייפול לנו בטעות על הרגל", אך לאחר רגע של השתהות, היא עוברת לפן רציני ומוסיפה: "בפועל חדשנות היא משהו שהוא חדש ומעניק ערך כלכלי או חברתי". אדולפסון מדגישה כי כמעט בכל תחום ניתן להיות חדשניים - מארגונים, דרך מתן שירותים ועד לחדשנות חברתית. אין זה מקרי שאישיות כמותה מגיעה להרצות על הנושא המסקרן "חדשנות כתרבות ארגונית" בספטמבר הקרוב. הרקע העשיר שלה בתחום, כולל בין היתר עמידה בראש מחלקת ניהול החדשנות של שבדיה בסוכנות Vinnova, הובלת אלפי מנהלים באיגוד השבדי Ledarna וכיום, מנהלת בסוכנות העיצוב המובילה בשבדיה Doberman.

 


"אנחנו עוברים מתקופה שבה היה מצופה ממחלקת מחקר ופיתוח להביא את הרעיונות היצירתיים, למצב בו כל מנהל נדרש להיות חדשני- הן ברעיונות שהוא מספק והן באופן בו הוא מנהיג מחלקות וחברות. מעגלי החיים של ארגונים- בין אם ציבוריים ובין אם פרטיים, נהיו קצרים מאוד, ובשביל להישאר רלוונטי ולעמוד בקצב, צריך להיות חדשניים"



בתפקידה הנוכחי, היא מסייעת בפיתוח והוראה של דרכים לאימוץ תרבות של חדשנות בארגונים של לקוחותיה. "המעבר לעולם הדיגיטלי מעורר את הצורך בהגברת היצירתיות והחדשנות בתוך ארגון באופן עצמאי. יותר ויותר מדברים על ניהול חדשנות כמקצוע של ממש, והלקוחות באים עם רצון לרכוש כלים ויכולות לפתח אסטרטגיות והסתגלות לשינויים המהירים באופן עצמאי. אנחנו בדוברמן, מאמנים אותם איך לעשות את זה. מגיעים אלינו בעלי תפקידים מכל מחלקות הארגון, לא רק מנהלים".

 

אדולפסון מתייחסת לקונפליקט התמידי שחוות חברות רבות ביחס לצורך למהר ולצאת אל השוק עם פיצ'רים חדשים, לבין הרצון לערוך מחקר מעמיק וממושך: "אני חושבת שלא תמיד עדיף לעשות על פני לחשוב, אבל תמיד עדיף לנסות על פני לא לנסות", עונה ומרחיבה: "ולשאול זה תמיד טוב- לפעמים את עצמך ולפעמים את המשתמשים. המשתמשים, לדעתי, צריכים להיות מעורבים כבר בשלבים הראשוניים של החדשנות, אבל לשם כך צריך שיהיה אב טיפוס כלשהו להגיב אליו - משהו מוחשי או ויזואלי, שיוכלו לבוא עימו באינטראקציה".

 

הפרוטוטייפ (אב-טיפוס) עליו היא מדברת, הוא אחד מהכלים המרכזיים בעזרתם מלמדת אדולפסון לעודד תרבות חדשנית בארגון: "אנחנו עובדים הרבה עם פרוטוטייפים של עיצוב, ועם תהליכים של עיצוב חשיבה, בנסיון לא רק לדבר על חדשנות באופן טכני אלא גם ממש להדגים כיצד ניתן לעצב אופנים חדשים לפגישות ולתהליכי העבודה עצמם, בעזרת למידה מתוך גרסאות והסקת מסקנות מהטעויות שקורות בתהליך העבודה. השימוש באב טיפוס מאפשר עוגן להתייחסות ולבדיקה, לצד היכולת להיות משחקיים יותר, כך שמצד אחד אפשר להפחית מהלחץ שקיים לספק תוצרים כל הזמן, ומצד שני, להיות מאוד קונקרטים - להעביר תהליך, עם שלבים שכוללים עיבוד של התובנות שעולות, בניית הפרוטוטייפ ובחינה שלו, וחוזר חלילה. כך למעשה מתאפשר בתוך המשחקיות תהליך מובנה".

בדוברמן, הסוכנות אליה עברה לאחר שנים של ניהול במגזר הציבורי, מתגאה אדולפסון, מנסים כל הזמן ליישם את הכלים האפקטיביים ביותר בתחום החדשנות. יש הרבה מה ללמוד מהחברה המצליחה, בה ממוצע גילאי העובדים הינו 36, והפילוח המגדרי שווה בגודלו: "אנחנו יוצרים הכל יחד, אפילו את הארגון עצמו, כל הזמן. אחד הדברים החשובים כמנהל, הוא לדעת להזמין את העובדים ליצור יחד איתך. אני חושבת שזה מאוד נדיר ולהרבה אנשים אין את האומץ לעשות את זה, בעוד שאצלנו זאת הדרך שמובילה אותנו להצלחה וליכולת להיות יצירתיים וחדשניים".

כדוגמא למשחקיות המשולבת בתהליכי החברה, נותנת אדולפסון טעימה משעשעת מהווי החברה וחושפת כי לאחר שנים של בניית תקציב בצורה המקובלת, הפכו בדוברמן את התהליך המייגע לחוויה מהנה על ידי שימוש באבני לגו. "לגו הוא כלי מאוד נגיש. כולם מכירים אותו והאבנים עוזרות לייצג את האחוזים שאנו שמים על רכיבים שונים בתקציב".

 

על חדשנות כתרבות ארגונית: אחת על אחת עם קלרה אדולפסון - דוברמן
קלרה אדולפסון, מנהלת בסוכנות העיצוב Doberman

בין שלל הפרויקטים שבהם השתתפה, מציינת אדולפסון בגאווה את המשחק המדובר Minecraft: "אני גאה בחלק שאני לוקחת בזה. אני מאוד מחוברת לרעיון של לעשות את העולם טוב יותר. יצירת דברים טובים שאנשים אוהבים, צריכים ומשתמשים בהם, זה מה שמניע אותי". מקורות ההשראה שלה נעים מדמויות נשיות של מנהלות בסביבתה, דרך פוליטקאיות ועד לחברות הסטארטאפ השבדיות המצליחות כמו שירות המוזיקה המקוון Spotify וחברת Klarna, הסטארט אפ השבדי-ישראלי.

כשנשאלת על ישראל, היא מתוודה כי טרם ביקרה בה, אבל שמעה עליה לא מעט כמקום משכיל ואיכותי. באשר לשבדיה כמודל לחדשנות, היא מציינת כי היכולת להעז היא לדעתה נקודת מפתח במיקומה על מפת החדשנות: "אחת הסיבות שאנחנו בשבדיה מצליחים בלהיות חדשניים, היא ששבדיה היא מדינה קטנה ומאוד דמוקרטית. הכל נגיש- אפשר לפגוש פולטיקאים ברחוב, לדבר איתם, זה האופי של המדינה. כילדים אנחנו לומדים שזה מאוד חשוב להשמיע את הקול שלנו ולכן אנחנו מאוד טובים באופנה, מוזיקה ותעשיית הטכנולוגיה מאוד מתקדמת כאן".

במגזר הציבורי, הובילה אדולפסון אלפי מנהלים בדרגות שונות: "אני חושבת שיש פרדיגמות שונות לניהול. אם באת מבית ספר לניהול, אז ייתכן ולמדת ש"להיות מנהל", זה לנופף באצבע ולהיות נוקשה. אם אתה מאמין בזה, זה עשוי לייצר פחד, גם בשביל עצמך וגם בשביל העובדים ואז אתה תקוע ולא יכול להיות יצירתי". אדולפסון מציינת את החשיבות של היכולת להגיד "לא יודע", גם בתור מנהלים.

"כמנהל, אתה מרגיש צורך לתת מענה לעובדים שמגיעים אליך עם בעיות, זה כביכול מצדיק את התפקיד שלך- העובדה שאתה יודע דברים, שאתה נתפש כמומחה וכדמות שיכולה לעזור. כביכול, זה מה שמגדיר אותך כמנהל טוב. אנחנו מנסים להפוך את התפישה הזאת, וליצור מצב בו מנהלים יהיו דמויות שמשמשות כקטליזטור ליצירת שינוי, שיידעו להגיד "אני לא יודע" כשצריך, ולגרום לעובדים לחשוב בעצמם".

באשר לפער המגדרי שיש בתחום הניהול, מחווה אדולפסון את דעתה בנחרצות:


לדעתי קודם כל אנחנו צריכים להגדיר מחדש את הנושא של מנהיגות. המכשול הראשון הוא שאפילו אנחנו, כנשים, ישר חושבות על מודל גברי כשאנחנו שומעות את המילה 'מנהל'. האתגר הוא להבין איך משנים את המחשבה הזאת.


והיא מוסיפה: "באיסלנד לדוגמא, כשחושבים על ראש ממשלה, חושבים על אישה, כי זה מה שהם מכירים, זה המודל שלהם לחיקוי. כאישה, אני חושבת שבכל אירוע ובכל הזדמנות צריך לקדם נשים- לשלוח רשימות של בעלות תפקידים, להציע דמויות נשיות לכנסים וכו'. רואים כי בדור של ילידות שנות ה-80 כבר יש עלייה במינוף הנשים בקידומן זו את זו ברשתות החברתיות. אבל גם הגברים צריכים לדעתי לצעוד הצידה, באופן אקטיבי, לדוגמא לסרב להשתתף בפאנל מקצועי שמורכב כולו מגברים".

בכנס UX Salon EDGE, אשר יעסוק בתהליכי ניהול עיצוב, תרחיב אדולפסון את מחשבותיה על מה הופך את שבדיה לזירה של חדשנות, ותספק הצצה לאופנים בהם מעצבים בדוברמן חוויות יחד עם הלקוחות ועם המשתמשים במגזר הפרטי והציבורי כאחד.


הדיווח נשלח בהצלחה
הדיווח לא נשלח בהצלחה, אנא נסה שנית
אנא רשום תגובה...
האם ברצונך לבצע את פעולה
המשך
בטל
האם ברצונך להמשיך בפעולה?
אישור
ביטול