Creatives Team 17/9/2013

אז מה צריך מעצב כדי להיות טוב?

חייבת להודות שכאשר הציעו לי לכתוב פוסט לבלוג, חטפתי writer’s block.
לכתוב כאשת מקצוע ללקוחות קצה, להעשרת מידע עבור אנשים שרוצים ללמוד על סודות עיצוב או כיצד להפוך את האתר שלהם ליותר נגיש, יפה, חכם, גמיש וחברתי - זה דבר אחד, אבל לאנשי המקצוע היצירתיים והמוכשרים שאת תיקי העבודות שלהם אני רואה כמעט יומיומית - זה כבר הרבה יותר מאתגר.
מה אחדש להם? שאלתי את עצמי כשפתחתי מסמך נקי בגוגל דרייב, מה אכתוב על תחום העיצוב, הדיגיטל או הקריאטיב שעדיין לא נכתב בבלוג מקצועי, שיצליח גם להיות מעניין, חדש ומקצועי?


הפעם, בחרתי לכתוב מזווית ראיה אישית על הצלחתו של המעצב, מעין סיכום של 15 שנות נסיון (והרבה טעויות בדרך).
אז מה צריך מעצב כדי להיות טוב?
הדס דרכלי
אז מה צריך מעצב כדי להיות טוב?
לפני שבוע פגשתי את ידידי א', מנהל הקריאטיב בסטודיו קטן ואיכותי שעימו שיתפנו פעולה בכמה פרוייקטים. פניו היו נפולים, עייפות הסתמנה בעיניו.

הדס (ה) - "וואו, א', מזל טוב!" חייכתי בפה מלא.
א' - "על מה?"
ה' - "העייפות בעינים, זה נראה כמו תינוק חדש בבית. נו, יש כבר שם?"
א' - "לא הדס" א' הביט בי בחוסר סבלנות. "לא תינוק חדש, מעצב חדש. אני צריך מעצב חדש וטוב ואני לא מוצא כבר ארבעה חודשים."
ה' - "ארבעה חודשים? אבל איך? יש אתרים, קריאטיבס למשל, עם המון מעצבים יצירתיים ומוכשרים, איך אתה לא מוצא?"
א' - "כי מסתבר שלמצוא מעצב מוכשר זה אפשרי, אבל למצוא מעצב מוכשר וטוב זה קצת פחות אפשרי."
בשלב הזה כבר לא היה לי הרבה מה להוסיף, הבטתי בו במבט מזדהה. כן, זה אכן אפשרי, יש מעצבים מוכשרים ויש מעצבים טובים, והכתבה הזו מיועדת לאלה שרוצים להיות גם וגם. 


בשנים האחרונות נהיה יותר קל להיות מעצב, קודם כל, הכלים הטכניים מתפתחים וגדלים כל הזמן, וכיום עושים באופן אוטומטי הרבה מאד מהפעולות שנדרשו בעבר מהמעצבים אשר גזלו זמן והצריכו מיומנות. נוסף על כך, כמעצבים קיבלנו הרבה יותר התייחסות ויוקרה מאי-פעם, כי יש הרבה יותר הבנה והכרה בצורך ובתרומה שיש לעיצוב.
ישנם הרבה יותר אתרים שבהם ניתן לפרסם את עבודותינו, ואפילו קמות קבוצות כמו ה designer fund שאומרות בפה מלא: שווה, רווחי והכרחי לפתוח עסק עם מעצבים.
 
מאידך ההתמחויות הנדרשות מאיתנו רק גדלו, אם פעם כל מה שהיינו צריכים לדעת זה פוטושופ ואילוסטריטור אז היום כאשר אנו מגיעים לראיון עבודה, אנו חייבים לשלוט ב לפחות 4 תוכנות עיצוב, וידאו, ידע טכני, HTML, CSS, תארים, תעודות וכמובן תיק עבודות מרשים.
 
אז נכון, עם כישרון נולדים, אבל טכניקה, שהיא הצד השני של המטבע, בהחלט נלמדת ונרכשת. מאז התפתחות האנליטיקות, משהו בתפיסת העיצוב בעולם השתנה, פתאום הכל נהיה טכני יותר, העיצוב נעשה מדיד ומוכח. עיצוב נכון יביא לקליקים, טראפיק, לידים וכדומה, ואלה משמשים למדד הקובע אם העיצוב עובד ואם המעצב מוכשר.


על פניו זה נשמע מצוין. אז, איך זה שעדיין קשה למצוא מעצבים טובים?
איך זה שמערכות היחסים עם לקוחות לא נשארת עמידה לאורך זמן? יתרה מזאת, איך זה שלמעצבים מוכשרים קשה למצוא סביבה שתתאים להם ושתספק את ההשראה והמוטיבציה שמעצב צריך כדי ליצור? ומה היא באמת ההגדרה למעצב טוב?
יש פן נוסף לבחירה של מעצב, שלא מרבים לדבר עליו, ועל פניו הוא נראה לא רלוונטי או לא חשוב. למעשה, הפן הזה הוא התבלין החסר והוא זה שיעזור לכם לקבל את העבודה הנחשקת שלכם. הפן הזה קשור לכישורים החברתיים והיחסים הבין-אישיים שלכם - אם זה מול לקוח, מנהל או בעל עסק פוטנציאלי. כשמישהו מספר לך כמה קשה למצוא עובדים טובים, הוא בעצם אומר שקשה למצוא אנשים טובים - באופי שלהם, באישיות שלהם, כאלה שאכפת להם, כאלה שאתה יכול לסמוך עליהם, שאפשר לייצר איתם תקשורת, שאפשר לשתף איתם פעולה ומשם לטפח ולבנות איתם את העסק.
אז נכון, לא לכל עובד שכיר אכפת מעסק שאינו שלו, וישנם לא מעט מעצבים הרוצים להתפרנס ולא לשנות טרנדים בעולם, או כאלה שהם one man show ומעדיפים לעבוד לבד, אך בסופו של יום, אי אפשר לברוח מיחסים בין-אישיים, אם אתה פרילנסר זה אומר תקשורת מול הלקוח שלך, ואם אתה שכיר זו תקשורת מול מנהלי הקריאטיב, מנהלי השיווק או השותפים לדסק.


צעד קטן לאדם, צעד גדול לאנושיות - כמה עצות קלות ליישום:
1.שיתופי פעולה - גם חברות ענק משתמשות בשיתופי פעולה, בתחום העיצוב, השלם לרוב עולה על סך חלקיו.
 
2.תנו דברים בחינם - מה אכפת לכם? אתם גם ככה מכינים אינספור סקיצות, תמחזרו וייצרו טי שרט, סטיקר, פלייסמנט, תחתיות לקפה, אפילו wallpaper למסך. עבורכם מדובר במעט עבודה, עבור הלקוח המקבל זו תהיה חוויה שתישאר וההשפעה עצומה.
 
3.תזכרו את הלקוחות שלכם - אם זה סמס ביומולדת או את שמות הילדים, לזכור איך הם אוהבים את הקפה שלהם או להתייחס לספר שניתן כהמלצה מהלקוח. כשמקשיבים וזוכרים אותנו זה עושה מסג' בלב.
לכולם.
 
4.תשתדלו להיות שקופים וכנים - אם אתם לא יכולים לעשות משהו - תגידו. צריכים עוד זמן? תגידו. לא הבנתם מה הלקוח רוצה? תשאלו. יש לכם פעילויות קבועות? תודיעו. זקוקים להשראה? - תתייעצו.
כנות מעידה על בגרות ואנושיות. לעומת זאת לחייך ולאחר את הדד ליין, להגיד הכל ולתת רק חלק מהעבודה, להראות שהבנתם אבל לדעת שלא עד הסוף - אלו הם הדברים שיוצרים חיכוכים וחוסר אמון, שכנות יכולה פשוט להעלים.
 
5.תאמו צפיות - אם תרכזו עשרה אנשים בחדר ותבקשו מכל אחד לתת אסוציאציה למושג "עיצוב גרפי", תראו שכל אחד יספק פירוש שונה. ככל שתרחיבו את נקודת המבט על המטרה, החזון ותהליך העבודה שלכם מול הלקוח או אנשי הצוות - כך יהיו פחות הפתעות בהמשך.
 
6.תקשיבו למה שהלקוח רוצה - נכון, אתם יותר מקצועיים, מוכשרים, מבינים ומלאי ניסיון, ולרוב גם תדעו מה מתאים יותר לצורך מסוים. יחד עם זאת, ההקשבה מאפשרת לקבל זווית ראייה נוספת וחשובה. החזון של הלקוח לגבי המוצר שלו יספק המון ידע והבנה. גם אם הלקוח רחוק שנות אור מלהבין בעיצוב, כדי להבין מה הלקוח באמת מחפש ומה מתאים לצורך שלו. מומלץ גם להבין מה לא מתאים.
אז מה צריך מעצב כדי להיות טוב?
לא מאמינים שזה עובד? הנה כמה עובדות:
חלק גדול מאד מלקוחות הסטודיו שלנו הם לקוחות שאיתם אנו עובדים כבר ארבע, חמש, ואפילו תשע שנים.
יש לנו לקוחות שמלווים אותנו משנת 2000 כשעוד היינו פרילאנסרים.
ב-2006 כדי לקבל פרוייקט ביצוע של סדרת אנימציה עבור קונאן אובריאן, עבדנו 24 שעות (מלאות) על 30 שניות של דמו, עבודה קשה שהניבה סירטון אנימציה עם תסריט מקורי בהמשך לתסריט ששלח לנו. רצינו שהבמאי ידע שהבנו אותו, שאנחנו משדרים על אותו גל, ושאנחנו רוצים ומסוגלים להוציא את החזון שלו לפועל - גם אם במרחק 12 שעות טיסה. הבמאי דאז הוא כיום המאייר של הניו יורקר, אבל עדיין נשארנו חברים טובים.
יש לנו לקוחות שהם יזמים סידרתיים - עיצבנו עבורם אתרים כשהם היו רווקים, והיום אנחנו מעצבים עבורם אתרים כשהם כבר אנשי משפחה. קשר אישי פירושו שכיף לעבוד יחד.
אז מה צריך מעצב כדי להיות טוב?
פריים מתוך הפרק השני בסדרה Pale Force של רשת NBC
יגעת מצאת תאמין, לא מצאת? אל תאמין.
אם ייצא לכם, בפעם הבאה שתהיו בעיצומה של אינטראקציה בין-אישית חשובה, בראיון עבודה או בפגישה עם לקוח - נסו להשתמש בקצת מכל אלה. שאלו שאלות, הראו עניין, חייכו, הראו מה אתם יכולים לתרום וכמה אתם מחוייבים. תעדכנו אותי אם עזר.

הדס דרכלי - kapara.com
 

הדיווח נשלח בהצלחה
הדיווח לא נשלח בהצלחה, אנא נסה שנית
אנא רשום תגובה...
האם ברצונך לבצע את פעולה
המשך
בטל
האם ברצונך להמשיך בפעולה?
אישור
ביטול